Menu główne:

Jesteś tutaj:

Menu boczne:

Główna treść strony Główna treść strony

Uchwała nr 203/2005 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 30 czerwca 2005 roku.

w sprawie przyjęcia Programu Poprawy Stanu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na obszarze Powiatu Grodziskiego.
Uchwała nr 203/2005
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 30 czerwca 2005 r.


w sprawie przyjęcia Programu Poprawy Stanu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na obszarze Powiatu Grodziskiego



Na podstawie art.12 pkt 9b w3 związku z art. 4 ust.1 pkt 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) Rada Powiatu Grodziskiego uchwala, co następuje:

§ 1
Przyjmuje się Program Poprawy Stanu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na obszarze Powiatu Grodziskiego, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Grodziskiego.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.





Załącznik do
Uchwały nr 203/2005
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 30 czerwca 2005 roku
POWIAT GRODZISKI


PROGRAM POPRAWY STANU BEZPIECZEŃSTWA
I PORZĄDKU PUBLICZNEGO
NA OBSZARZE POWIATU GRODZISKIEGO

2005 ROK.

I. Wprowadzenie
Jedną z najważniejszych potrzeb społecznych jest poczucie bezpieczeństwa i jak wykazują badania opinii publicznej, utrzymuje się ono na niskim poziomie. Stan bezpieczeństwa, wynikający ze statystycznego obrazu zagrożenia przestępczością jest również odbierany przez społeczeństwo jako nie zadawalający.
W opinii mieszkańców szczególny niepokój budzą niebezpieczne zachowania nieletnich i młodzieży starszej. Jest to przede wszystkim uleganie nałogom, agresywny i przestępczy styl życia a także wszechobecne i przekraczające normy społeczne zachowania. Zjawiska te funkcjonują w opinii społecznej jako groźne i narastające.
Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców powiatu zależy także m. in. od prawdopodobieństwa wystąpienia katastrof naturalnych, pożarów, awarii technicznych, od organizacji ruchu drogowego i funkcjonowania służb ratowniczych – w tych zakresach nie notuje się szczególnych zagrożeń.
Szczegółowe informacje i analizy znajdują się w rocznych sprawozdaniach Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, a także innych instytucji znajdujących się na terenie powiatu.
Przestępczość jako zjawisko społeczne rozwija się podobnie jak społeczeństwo i państwo i tak jak one przybiera różne formy rozszerzając swój zasięg. Różnorodność przyczyn przestępczości oraz sprzyjających jej okoliczności jak również stopień skomplikowania związków i powiązań, uniemożliwiają stawianie prostych diagnoz i recept. Potrzebą teraźniejszości jest więc podejmowanie wszelkich możliwych działań zmierzających do ograniczenia przestępczości przez każdy podmiot mogący mieć wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku.
Samorząd terytorialny posiada pewne uprawnienia w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, wynikające z ustawy o samorządzie terytorialnym, ustawy o policji czy innych ustaw szczegółowych. Art. 4 ust. 1 pkt. 15 ustawy o samorządzie powiatowym nakłada na powiat obowiązek wykonywania zadań publicznych o charakterze ponad gminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a art. 12 ust. 9 b w/w ustawy zalicza do kompetencji Rady Powiatu uchwalenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
Powołana w Powiecie Grodziskim Komisja Bezpieczeństwa i Porządku jest instrumentem Starosty przy pomocy którego realizuje on zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku.
Powiat jako podmiot organizacyjny dla tworzących go gmin jest pewnym zwartym obszarem terytorialnym, społecznym i gospodarczym, dlatego też powiatowy program poprawy stanu bezpieczeństwa powinien uwzględniać gminne programy bezpieczeństwa i przewidywać wspólne przedsięwzięcia. Należy bowiem mieć na uwadze, że w ramach kompetencji samorządowych – podstawowe, ale i najszersze działania w zakresie zapobiegania przestępczości oraz ochrony porządku publicznego wykonują gminy Powiatu Grodziskiego. Integracją działalności gmin i powiatu w tym zakresie powinna zajmować się Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Grodziskiego.
Bezpieczeństwo „dziś” to również przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska, dbałość o zachowanie bioróżnorodności przyrodniczej na terenie powiatu oraz dbałość o jakość powietrza, stan czystości wód i gleby.

II. Cele programu
Celem programu jest doprowadzenie do poprawy poziomu poczucia bezpieczeństwa mieszkańców Powiatu Grodziskiego oraz do obniżenia stopnia zagrożenia przestępczością.
Cele te można będzie osiągać na skutek ograniczenia lokalnych przyczyn i okoliczności sprzyjających przestępczości i demoralizacji przez oddziaływanie na potencjalnych sprawców, ofiary, instytucje porządkowe i otoczenie.
W tym zakresie, szczególnie ważnymi zadaniami są:
- zapobieganie i zwalczanie alkoholizmu i narkomanii wśród młodzieży, w tym walka z osobami sprzedającymi nieletnim alkohol oraz rozprowadzającymi narkotyki;
- ograniczenia zachowań agresywnych i przestępczych młodzieży
- pomoc ofiarom przemocy i przestępstw
- współpraca z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości
- zwiększanie udziału mieszkańców powiatu w zapobieganiu przestępczości.

Celem programu jest również umocnienie wizerunku powiatu poprzez prowadzenie pozytywnej promocji Powiatu Grodziskiego w środkach masowego przekazu, a w szczególności:
a) propagowanie walorów powiatu służących rozwojowi ekonomicznemu i społecznemu (atrakcyjne tereny budowlano – mieszkaniowe, przychylny klimat dla rozwoju przedsiębiorczości, ciekawe tereny rekreacyjne i przyrodnicze, tradycje historyczne i kulturalne, osiągnięcia sportowe klubów, wybitni przedstawiciele nauki sztuki i sportu),
b) zajmowanie publicznego stanowiska przez władze powiatu (Zarząd i Rada) w bulwersujących społeczność powiatu wydarzeniach, zwłaszcza dotyczących porządku i bezpieczeństwa publicznego, w tym wobec katastrof i pożarów, deklarowanie i udzielanie pomocy i ułatwień administracyjnych w usuwaniu skutków tych wydarzeń,
c) informowanie społeczeństwa o podejmowanych przez władze powiatu działaniach w obronie interesu społeczności powiatu wobec władz centralnych, staraniach w celu uzyskania korzystnych dla powiatu decyzji, środków pomocowych itp.,
d) zorganizowanie publicznego forum dyskusyjnego nt. „Przestępczość i my” z udziałem naukowców, polityków, przedsiębiorców, mieszkańców i przedstawicieli inspekcji, służb i straży.
Program jest otwarty, może być rozwijany i modyfikowany w zależności od potrzeb, nie jest też ograniczony określonym czasem trwania.
III. Kierunki działania

Program składa się z 12 głównych kierunków działania.
Poszczególne kierunki działania realizowane będą na podstawie rocznych harmonogramów (planów operacyjnych) opracowanych przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Powiatu oraz Komisję Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Spraw Wiejskich wraz z współuczestnikami działań, w zależności od możliwości finansowych, organizacyjnych i określonych potrzeb. Planowane przedsięwzięcia będą koordynowane z gminnymi planami bezpieczeństwa.
Program przewiduje także kontynuację dotychczasowych działań, akcji oraz programów profilaktycznych i prewencyjnych realizowanych przez Komendę Powiatową Policji i Komendę Powiatową Straży Pożarnej, oraz jednostki organizacyjne Starostwa.
Program realizowany będzie jako własna działalność i inicjatywa Powiatu oraz jako współpraca i udzielanie wsparcia istniejącym podmiotom, zajmującym się działalnością na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze powiatu (instytucje państwowe, organizacje pozarządowe, społeczność lokalna).
Realizacja programu powinna zacząć się od określenia stanu zagrożenia, potrzeb, środków a także ustalania podmiotów działających na terenie powiatu w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Wymagać to będzie określonych nakładów finansowych, zarówno ze środków własnych powiatu jak i w postaci udziału finansowego innych podmiotów współdziałających.
Niezbędne będzie zatem znalezienie partnerów uczestniczących w realizacji programu oraz przekonaniu społeczeństwa powiatu do szerszego udziału w przedsięwzięciach mających na celu zapobieganie przestępczości i demoralizacji.
1. Analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Gromadzenie informacji o bezpieczeństwie i porządku publicznym oraz
patologiach społecznych na obszarze powiatu na podstawie sprawozdań Komendy Powiatowej Policji, Komendy Powiatowej PSP, innych jednostek powiatowych (zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego i ochrony środowiska), informacji uzyskanych od straży miejskich, badań ośrodków naukowych, doniesień środków masowego przekazu, skarg i wniosków mieszkańców powiatu. Analizowanie tych danych, syntetyczne opracowywanie i formułowanie wniosków. Wykorzystywanie tych wniosków i danych przez:

a) Zarząd Powiatu i Radę Powiatu przy wydawaniu przepisów porządkowych w zakresie bezpieczeństwa publicznego (prawo miejscowe), decyzji administracyjnych, podejmowanie własnych działań czy współdziałanie z innymi podmiotami),
b) Komisję Bezpieczeństwa i Porządku do określenia najważniejszych problemów do rozwiązania, uaktualnienia założeń i konkretnych przedsięwzięć w zależności od zmieniającej się sytuacji, planowania poszczególnych działań, oceny stopnia realizacji Programu.
c) Komisję Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Spraw Wiejskich do oceny i wyznaczenia kierunków i założeń strategii rozwoju powiatu.

2. Nawiązywanie współpracy z gminami.
Zawarcie współpracy z gminami Powiatu Grodziskiego ramowych porozumień dotyczących współdziałania w zakresie zapobiegania przestępczości, poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, wspólnej realizacji określonych działań, koordynacji programów bezpieczeństwa, wymiany informacji.
Strukturą organizującą współpracę powinna być Komisja Bezpieczeństwa i Porządku, w skład której powinny wejść m. in. osoby zaufania publicznego, a także przedstawiciele Gmin.
3.Wykorzystywanie specjalistów
Nawiązywanie współpracy z różnego rodzaju instytucjami naukowymi (np. Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji), zlecaniem cyklicznych badań nad stanem bezpieczeństwa i możliwościami zapobiegania przestępczości (np. co dwa lata wykorzystując doświadczenia miasta Puławy*) oraz patologiom społecznym. Zlecanie przeprowadzenia działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych na obszarze powiatu różnym instytucjom specjalizującym się w tej materii.
4. Pomoc ofiarom przemocy
Pomoc będzie udzielona w postaci porad prawnych i psychologicznych, zorganizowania dostępu do służby zdrowia, doraźnej pomocy materialnej w przypadku czasowego braku środków do życia, zorganizowania obsługi osób nie mogących się poruszać, w oparciu o Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, które realizuje zadania dotyczące poprawy bezpieczeństwa wg zadań z Ustawy o pomocy społecznej. Zauważalny jest brak Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Na ten cel musi być zabezpieczony odpowiedni lokal, z miejscami noclegowymi i zapleczem dla personelu/dyżury – psycholog, pracownik socjalny, w nagłych przypadkach kontakt z lekarzem/ biegłym sądowym/, lub lekarzem internistą. Utworzenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej wpisane jest w strategię rozwiązywania problemów społecznych z zakresu pomocy społecznej Powiatu Grodziskiego. Do realizacji tego działania potrzebny jest także współudział jednostek organizacyjnych Starostwa (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, itp..), a także Komendy Powiatowej Policji, odpowiednich organizacji pozarządowych, towarzystw ubezpieczeniowych lub instytucji naukowych.
Potrzebne jest zwiększenie częstotliwości oraz zakresu i czasu działania Grodziskiego Telefonu Zaufania prowadzonego przez stowarzyszenie „Bezpieczne Miasto i Gmina”
0-22 724 21 21 czynny obecnie we wtorki i czwartki w godz. 16–19
5. Ograniczanie poziomu agresji, kryminogennego wpływu otoczenia i występowania patologicznych zjawisk społecznych towarzyszących przestępczości.
Działania w tym zakresie będą polegały przede wszystkim na:
a) rozwiązaniu lokalnych napięć społecznych za pomocą mediacji,
b) stwarzaniu warunków do zastępczego rozładowywania agresji za pomocą sportu i rekreacji, w tym we współpracy z gminami organizowanie zajęć i możliwości taniego dostępu do obiektów i sprzętu sportowego dla młodzieży,
c) wykorzystanie wdrażanych już programów w szeroko pojętej oświacie (załącznik nr 1),
d) oparciu się na działaniach informacyjno edukacyjnych prowadzonych przez PCPR,
e) współdziałanie i pomoc przy realizacji działań wynikających z pracy różnych stowarzyszeń (np. „Bezpieczne Miasto i Gmina”)
Ponadto:
- ochrona szkół przed przenikaniem do nich zjawisk chuligańskich, handlarzy narkotyków oraz innych patologii,
- opracowanie zasad współdziałania między pedagogami szkolnymi i policją w zakresie ujawniania przypadków demoralizacji nieletnich, a także przeszkolenia pedagogów w zakresie postępowania w przypadku stwierdzenia tych zjawisk,
- zintegrowanie działań środowisk społecznych, organizacji publicznych i grup kościelnych, ukierunkowanych na wychodzenie z patologii,
- upowszechnianie postaw sprzeciwu wobec zachowań sprzecznych z zasadami współżycia społecznego wobec przemocy i przestępstw, zwłaszcza w środowiskach młodzieżowych. Propagowanie odpowiednich reakcji na te zjawiska,
- budowanie zaufania do policji i innych służb porządkowych.

6. Ograniczenie środowiskowych możliwości działań przestępców.
Działania w tym zakresie obejmą:
a) ścisłą kontrolę anty korupcyjną,
b) przegląd zezwoleń wydawanych przez Starostwo na działalność mogącą mieć skutki dla bezpieczeństwa, uzupełnienie ich o wymogi minimalizujące ryzyko powstania zachowań zagrażających porządkowi i dobrym obyczajom,
c) realizację bezpiecznej architektury i bezpiecznych dróg (przykładem jest holenderski program certyfikowania obiektów spełniających określone wymagania Policyjnym Znakiem Jakości „Bezpieczne Mieszkanie” – Politie Keurermerk Veilig Wonen) zał. nr 4,
d) spowodowanie wzmożenia ochrony miejsc najbardziej uczęszczanych i eliminację enklaw bezprawia,
e) wpływanie na stosowanie technicznych i osobowych środków ochrony, sieci alarmowych i monitoringu wizyjnego.

7. Współpraca z Komendą Powiatową Policji i udzielanie jej pomocy.
Zadanie to polegać będzie na:
a) przekazywaniu Komendzie spostrzeżeń co do sposobu jej funkcjonowania /zwłaszcza służb patrolowych/, wpływanie na podniesienie poziomu pracy, np. inspirowanie zmiany sposobu zachowania się policjantów wobec zgłaszających się o pomoc osób,
b) inspirowaniu i współdziałaniu w realizacji policyjnych programów zapobiegania przestępczości.
c) ustalanie rodzaju i formy pomocy dla policji działającej na obszarze powiatu, organizacja i realizacja tej pomocy, sprawdzenie czy pomoc ta została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem i jakie przyniosła rezultaty,
d) stosowanie różnych form wyróżnień dla funkcjonariuszy policji osiągających szczególne wyniki,
e) finansowanie wraz z gminami niektórych potrzeb policji.

8. Nawiązywanie współpracy i udzielanie pomocy instytucjom
pozarządowym, które zajmują się zapobieganiem przestępczości i
patologiami społecznymi.
Zadanie to polegać będzie na:
a) angażowaniu tego rodzaju instytucji i organizacji do realizacji powiatowego programu zapobiegania przestępczości, poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego lub potwierdzenie, że ich działalność mieści się w ramach tego programu
b) ustalaniu rodzaju i form pomocy dla instytucji i organizacji działających na obszarze powiatu, organizowanie i realizacja tej pomocy,
c) sprawdzaniu czy pomoc została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem i jakie przyniosła rezultaty.

9. Zwiększenie udziału mieszkańców powiatu w zapobieganiu przestępczości,
podnoszenie poziomu świadomości prawnej, kształtowanie postaw legalistycznych.
Organizowanie i inspirowanie:
a) różnego rodzaju szkoleń mieszkańców powiatu w zakresie profilaktyki kryminalnej, postępowania zgodnego z zasadami wiktymologi (jak nie zostać ofiarą przestępstwa, jak zapobiegać demoralizacji i przestępczości), również specjalistycznych, ukierunkowanych na określone, zagrożone środowiska np.: przedsiębiorców w celu ochrony przed wymuszeniami ( m. in. mogłyby odbywać się stałe spotkania środowiska przedsiębiorców z przedstawicielami policji i prokuratury),
b) akcji znakowania mienia, stosowania technicznych środków alarmowych i ochrony, zwłaszcza przed włamaniami i kradzieżami,
c) akcji propagandowych i informacyjnych skierowanych do młodzieży i dorosłych, ukierunkowanych na różne środowiska społeczne. Wykorzystywanie w tym celu istniejących placówek oświatowych, kulturalnych i imprez masowych,
d) środków masowego przekazu z wykorzystaniem Radia Bogoria i prasy lokalnej
e) zorganizowania corocznej imprezy – festynu o tematyce związanej z bezpieczeństwem o charakterze rozrywkowo – sportowym, udziałem policji, agencji ochrony, towarzystw ubezpieczeniowych,
f) budowania więzi społecznych i podejmowania wspólnych działań zapobiegających przestępczości i patologiom, np. organizowanie pomocy sąsiedzkiej, patroli społecznych czy straży sąsiedzkiej,
g) poradnictwa w zakresie prawa
h) leczenia uzależnień i resocjalizacji.
Obecnie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie prowadzi w ramach programów „Rodzinne Poradnictwo Specjalistyczne” i „Rodzina w Kryzysie” bezpłatne konsultacje z wykorzystaniem następujących specjalistów:
- psycholog,
- prawnik,
- lekarz psychiatra dziecięcy i młodzieżowy, /terminy do 3 m – cy/
- pedagog
- terapeuta ds. uzależnień od narkotyków
- pracownik socjalny
Prowadzone są grupy wsparcia dla młodzieży sięgających po narkotyki, i ich rodziców, prowadzona jest także grupa wsparcia dla rodziców dzieci nadpobudliwych oraz terapia indywidualna dla dzieci.
Indywidualne poradnictwo w zakresie problemów rodziny, przemocy prowadzą też pracownicy socjalni.
Posiadamy szeroką bazę adresową specjalistów z poza powiatu, a skierowanych na pomoc rodzinom w kryzysie.
10. Bezpieczeństwo na drogach.
Ze względu na bardzo zły stan dróg na terenie powiatu, a zwłaszcza dróg powiatowych oraz w trosce o zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym w tym ruchu pieszego i rowerowego, należy zrealizować z tego zakresu następujące przedsięwzięcia:
a) utrzymanie wymaganych standardów dla nawierzchni i poboczy:
- poprawa ruchu pojazdów w miejscach szczególnie
niebezpiecznych,
- eliminacja deformacji nawierzchni utrudniających sterowanie pojazdem,
zwłaszcza w trakcie opadów atmosferycznych,
- zapobieganie wypadkom samochodowym, na skutek złego stanu pobocza,
- ułatwianie ruchu rowerów i pieszych po poboczu drogi.
b) modernizacja skrzyżowań:
- poprawa czytelności i rozpoznawalności skrzyżowań,
- segregacja ruchu na wylotach.
c) uspokajanie ruchu:
- redukcja prędkości,
- preferencje dla ruchu pieszego i rowerowego.
d) usprawnienie przejść dla pieszych:
- poprawa dostrzegalności pojazdu przez pieszego i pieszego przez
kierowcę,
- poprawa dostrzegalności przejścia dla pieszych, pieszego lub rowerzysty
przez kierowców,
- zwiększenie uwagi kierowców zbliżających się do przejścia i zmniejszenia
prędkości jazdy.
e) adaptacja elementów dróg do wymagań osób starszych i
niepełnosprawnych:
- umożliwienie bezpiecznego poruszania się osób o obniżonej sprawności
ruchowej zwłaszcza przy przejściu przez jezdnię,
- usuwanie barier środowiska miejskiego i barier transportowych.
f) weryfikacja i podniesienia standardu oznakowania dróg:
- poprawa dostrzegania znaków i ułatwienie podejmowania decyzji przez
kierowców,
- poprawa wiarygodności zastosowanych ograniczeń, nakazów i zakazów.
Ponadto:
- organizowanie szkoleń, akcji propagandowych i kampanii społecznych wśród użytkowników dróg w szczególności młodzieży szkolnej poświęconych głównie problematyce prawnej działań na rzecz bezpiecznych zachowań na drodze pod hasłem ‘partnerstwo na drodze to większe niebezpieczeństwo”
- popularyzowanie środków i sposobów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które wykazały się największą skutecznością w szczególności np. zachowanie bezpiecznej prędkości, eliminowanie nietrzeźwych użytkowników dróg. Rozszerzenie współpracy ze środkami masowego przekazu w tym zakresie,
- informowanie mieszkańców powiatu o wysokim stopniu zagrożenia zdrowia i życia w razie naruszenia przepisów o ruchu drogowym.
11. Bezpieczeństwo ekologiczne
Realizacja tych zadań nastąpi w oparciu o fragmenty Programu Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla Powiatu Grodziskiego (załącznik nr 2).
12. Ograniczenia pozostałych obszarów zagrożeń.
a) doprowadzenie do powstania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego przy Szpitalu Zachodnim im. Jana Pawła II,
b) doprowadzenie do ukończenia budowy nowej strażnicy dla Komendy Powiatowej Straży Pożarnej,
c) doprowadzenie do powstania Centrum Powiadamiania Ratunkowego z telefonem alarmowym 112,
d) monitorowanie potrzeb powiatowych służb i inspekcji w celu zapewnienia funkcjonowania tych służb na poziomie pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom,
e) przeprowadzenie szkoleń i akcji propagandowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, zwłaszcza wśród młodzieży szkolnej,
f) zwalczanie prostytucji – w związku z Krajowym Programem Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi,
PCPR mógłby przy współpracy z fundacją „Lastrada” rozpocząć działania edukacyjno – informacyjne o handlu ludźmi a w szczególności handlem kobietami. Można realizować powyższe na przykład przez :
- spotkania z pedagogami
- spotkania w szkołach gimnazjalnych i szkołach specjalnych dla
młodzieży i rodziców,
Chcąc prowadzić działania prewencyjne w zwalczaniu zjawiska prostytucji i handlu ludźmi należy stworzyć odpowiednią bazę i wykorzystywać doświadczenia i programy ogólnopolskie (zał. nr 4)
IV. Wnioski
1. Utworzenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej w oparciu o Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
2. Cykliczne zamawianie i wdrażanie badań naukowych w działania na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3. Zaktywizowanie działań Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Grodziskiego oraz poszerzenia jej składu o przedstawicieli gmin,
4. Zorganizowanie publicznego forum dyskusyjnego „Przestępczość i My”,
5. Zebranie i umiejętne wykorzystanie wszelkich możliwych działań i programów na rzecz bezpieczeństwa realizowanych przez różne podmioty na terenie Powiatu Grodziskiego,
6. Rozważanie możliwości utworzenia w Starostwie stanowiska ds. bezpieczeństwa i porządku publicznego celem realizacji założeń Programu, oraz prowadzenia spraw ochrony zdrowia.

- Zał. Nr 1 – Lidia Abramczyk,
- Zał. Nr 2 – Tomasz Zych,
- Zał. Nr 3 – Politie Keurmerk Veilig Wonen (Policyjny Znak Jakości –
bezpieczna architektura)
- Zał. Nr 4 – PPPP
- * Poradnik Samorządowy (październik 2004) art. „Puławy: Wiedzieć jak zapobiegać” str. 43.
Projekt Programu przygotowali:
Witold Modrzejewski – Główny Specjalista OC i ZK

Współpraca:

Grażyna Rymarczyk – Dyrektor PCPR

Lidia Abramczyk – Naczelnik WOK i S

Tomasz Zych – Naczelnik WOŚR i GW
Nadzór Merytoryczny i Konsultacja:
Joanna Damaziak – Sekretarz Starostwa
Dane administracyjne
Wytworzył: Brak danych
Wprowadził: Marek Madej, data: 04.07.2005 r., godz. 13.51
Ostatnia aktualizacja: Administrator, data: 26.10.2011 r., godz. 15.33
Czas Administrator Opis zmiany
26.10.2011 r., godz. 15.33 Administrator Edycja strony
04.07.2005 r., godz. 13.51 Marek Madej Dodanie strony do BIP.