Menu główne:

Jesteś tutaj:

Menu boczne:

Główna treść strony Główna treść strony

Załącznik nr 2

S T A T U T POLICEALNEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ DLA DOROSŁYCH
Załącznik nr 2
do Uchwały nr 265/2006 Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 27 kwietnia 2006 r.



S T A T U T POLICEALNEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ DLA DOROSŁYCH
w Milanówku ul. Wójtowska 3



SPIS TREŚCI


Rozdział I Status, siedziba i nazwa szkoły
Rozdział II Cele i zadania szkoły

Rozdział III Struktura szkoły i jej organy

Rozdział IV Organizacja szkoły

Rozdział V Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

Rozdział VI Słuchacze i zasady rekrutacji

Rozdział VII Postanowienia końcowe







I. STATUS, SIEDZIBA I NAZWA SZKOŁY
§ 1
1. Szkoła Policealna jest publiczną, szkołą utrzymywaną i prowadzoną przez organa administracji samorządowej, wchodzi w skład Zespołu Szkół Nr 2 im. gen. J. Bema
w Milanówku.
2. Organem prowadzącym jest Rada Powiatu Grodziskiego. Szkoła jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego.
3. Organem nadzoru pedagogicznego jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty
w Warszawie.
4. Siedzibą szkoły jest budynek i posesja przy ul. Wójtowskiej 3 w Milanówku.
5. Nauka w szkole trwa 2 semestry.
§ 2
Podstawę funkcjonowania szkoły stanowią:
1. Uchwała nr 265/2006 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 27 kwietnia 2006 r. o utworzeniu Policealnej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych.
2. Akt założycielski szkoły.
3. Statut szkoły.
§ 3
Szkoła kształci słuchaczy w zawodzie technik ekonomista w różnych specjalizacjach dostosowanych do rynku pracy.
§ 4
1. Szkoła Policealna kształci uczniów na podbudowie liceum profilowanego,
profil ekonomiczno-administracyjny
.
a) nauka w szkole jest bezpłatna w zakresie przedmiotów obowiązkowych.
§ 5
1. Szkoła realizuje plan i programy nauczania określone i dopuszczone przez Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu, uwzględniające podstawę programową kształcenia
dla zawodu: technik ekonomista.
2. Programy nauczania realizowane są w oparciu o zestaw podręczników i innych środków
dydaktycznych dopuszczonych i zalecanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
§ 6
1. Szkoła stanowi organizacyjną i programową podstawę wyższych szczebli kształcenia.
§ 7
1. Szkoła jest zakładem pracy dla zatrudnionych w niej pracowników oraz świadczy usługi
edukacyjne dla zgromadzonych w niej uczniów.
2. Obowiązki szkoły wobec pracowników niepedagogicznych i ich obowiązki wobec szkoły
określa regulamin pracy.
II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 8
Szkoła realizuje cele i zadania Szkoły Policealnej wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty
i innych przepisów prawa wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania kwalifikacji zawodowych;
2. zapewnia realizację prawa każdego ucznia do kształcenia;
3. zapewnia utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki;
4. umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
5. umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów;
6. upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje właściwe postawy
wobec problemów ochrony środowiska;
7. przygotowuje słuchaczy do działań podejmowanych dla własnego rozwoju poprzez:
a) wdrażanie umiejętności i nawyków ustawicznego aktualizowania wiedzy
oraz humanitarnego stosunku do innych osób;
b) pobudzanie i wyzwalanie aktywności poznawczej w procesie zdobywania
wiedzy i umiejętności;
c) stwarzanie warunków dla rozwoju zainteresowań i uzdolnień poznawczych;
d) zapoznawanie z różnymi sposobami korzystania ze źródeł informacji
przy poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
8. wyrabia właściwy stosunek do samego siebie i swoich poczynań w szkole;
9. kształtuje umiejętność nawiązywania właściwych kontaktów z otoczeniem
społecznym i przyrodniczym, szacunek do tych środowisk dla ich rozwoju i ochrony;
10. kształtuje poczucie odpowiedzialności za własne życie, życie innych i los państwa;
11. gwarantuje wszystkim słuchaczom równe prawa bez względu na narodowość,
pochodzenie społeczne, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne;
12. szkoła czyni wszystko, aby słuchaczom stworzyć optymalne warunki dla ich
intelektualnego, emocjonalnego rozwoju.
§ 9
1. Dla zapewnienia ciągłości i prawidłowości realizacji zadań szkoły dyrektor powołuje
opiekuna dla oddziału słuchaczy.
2. Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
a) prowadzenie dokumentacji wychowawczej;
b) współpraca z nauczycielami szkoły i dyrektorem;
c) zapoznanie słuchaczy ze statutem i regulaminem szkoły;
d) pomaganie w rozwiązywaniu problemów osobistych i szkolnych.
III. STRUKTURA SZKOŁY I JEJ ORGANY
§ 10
W skład szkoły wchodzą:
1. Zasoby materialne tj. składniki majątkowe szkoły będące jej własnością.
2. Zasoby ludzkie tj. pracownicy szkoły, słuchacze i inne osoby związane
z działalnością szkoły.
3. Zasoby finansowe stanowiące źródło pokrycia potrzeb szkoły tj.
a) pieniądze otrzymywane z organu prowadzącego,
b) finanse uzyskiwane z działalności gospodarczej szkoły,
c) gromadzone na koncie Komitetu Rodzicielskiego, dobrowolne wpłaty słuchaczy
na utrzymanie szkoły w zależności od potrzeb.
§ 11
Zasady ewidencji i gospodarowania składnikami majątkowymi szkoły określają odrębne przepisy.
§ 12
Pracownikami szkoły są:
1. Nauczyciele, pełniący funkcje kierownicze w szkole:
a) Dyrektor Szkoły Policealnej.
2. Nauczyciele.
3. Pracownicy administracji i obsługi.
§ 13
1. Dla realizacji celów statutowych szkoła użytkuje budynek przy ul. Wójtowskiej 3.
2. Do działalności dydaktyczno – wychowawczej wykorzystuje:
a) wyposażone w środki dydaktyczne sale lekcyjne,
b) pracownię komputerową,
c) bibliotekę,
d) salę gimnastyczną z zapleczem.
3. Do pozostałej działalności wykorzystuje:
a) gabinet lekarski,
b) sekretariaty,
c) gabinet dyrektora,
d) gabinet pedagoga,
e) pokój nauczycielski,
f) szatnię,
g) archiwum,
h) magazyny.
§ 14
1. Organami szkoły są:
a) działający z mocy ustawy: Dyrektor SP, Rada Pedagogiczna SP,
b) z mocy ustawy mogą również funkcjonować: Komitet Rodzicielski i Samorząd
słuchaczy
2. Uprawnienia i zakres obowiązków organów szkoły reguluje ustawa.
3. Kompetencje, zasady współdziałania ww. organów oraz sposób rozwiązywania sporów
między nimi oparte są o zasady :
a) zapewnienie każdemu z nich swobodnego działania w granicach swoich
kompetencji określonych ustawą, regulaminami oraz statutem szkoły,
b) umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
c) zapewnienie bieżącej wymiany informacji między organami szkoły
o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
4. Dyrektor szkoły wykonuje swoje zadania przy pomocy osób pełniących
funkcje kierownicze w szkole. Powoływany jest przez organ prowadzący szkołę.
Wykonuje swoje obowiązki w ramach kompetencji określonych ustawą.
Zakres czynności dyrektora określa regulamin Starostwa.
5.Wszyscy nauczyciele pracujący w szkole tworzą Radę Pedagogiczną.
Jest ona wewnętrznym kolegialnym organem szkoły, powołanym do rozpatrywania,
oceniania i rozstrzygania wszystkich spraw dotyczących statutowej działalności szkoły,
niezastrzeżonych dla innych organów wewnętrznych. Organizację, szczegółowy zakres
i tryb pracy Rady Pedagogicznej określa jej regulamin.
6. W szkole działa Samorząd Słuchaczy tworzony przez wszystkich słuchaczy.
Szczegółowy zakres zadań i zasady funkcjonowania określa odrębny regulamin.
IV. ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 15
Szkoła pracuje według 3-dniowego rozkładu zajęć lekcyjnych. Termin rozpoczynania
i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 16
Podstawa organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym jest:
1. Arkusz organizacji nauczania, tworzony przez dyrektora szkoły na podstawie ramowego
planu nauczania, w terminie do 30 kwietnia i zatwierdzony przez organ prowadzący
szkołę w terminie do 30 maja, po zasięgnięciu opinii Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
W arkuszu umieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą
stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów obowiązkowych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę
godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
2. Program szkoły utworzony przez komisje Rady Pedagogicznej.
3. Tygodniowy rozkład zajęć nauczycieli i słuchaczy tworzony przez dyrektora na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy, określający organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
§ 17
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z słuchaczy, którzy w ramach
kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodzie realizują wszystkie obowiązkowe
zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie nauczania, o którym mowa
w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Liczba słuchaczy w oddziale wynosi nie mniej niż 20 słuchaczy.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy
w oddziale może być niższa od liczby określonej w ustępie 2.
4. Podziału na grupy, na niektórych zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki
i bezpieczeństwa, dokonuje dyrektor za zgodą organu prowadzącego z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania i środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz warunków lokalowych.
§ 18
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. W szkole oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę
promocji słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
3. Słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
4. Słuchacz nieklasyfikowany z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo przystąpić
do egzaminów klasyfikacyjnych.
5. Słuchacz z jedną ocena niedostateczną na zakończenie semestru może zdawać egzamin
poprawkowy.
§ 19
Zajęcia w szkole prowadzone są:
1. w systemie klasowo – lekcyjnym.
§ 20
Nauka rozpoczyna się o godzinie 1400. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Wszystkie przerwy
trwają odpowiednio 5 lub 10 minut.
§ 21
Obecność słuchaczy na zajęciach szkolnych teoretycznych jest obowiązkowa.
§ 22
Szkoła może prowadzić praktyki pedagogiczne dla studentów wyższych uczelni na ogólnie przyjętych zasadach po podpisaniu umowy z uczelnią.
V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 24
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki
tej pracy.
4. Obowiązki nauczycieli określa regulamin pracy.
5. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania słuchaczy z programem nauczania danego
przedmiotu oraz z Przedmiotowym Systemem Oceniania.
§ 25
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem
jest w szczególności:
a) ustalenie dla każdego oddziału zestawów programów nauczania z zakresu kształcenia
ogólnego raz programu nauczania z zakresu kształcenia w ramach specjalizacji
zawodowej.
2. Nauczyciele danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły
przedmiotowe lub inne zespoły problemowo zadaniowe.
3. Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora w porozumieniu
z członkami zespołu.
4. Do zadań zespołów przedmiotowych należy:
a) samokształcenie i doskonalenie warsztatu pracy
b) wybór lub modyfikacja programów nauczania zgodnie z zawartością podstaw
programowych i możliwości oraz potrzeb słuchaczy szkoły
c) przeprowadzanie sprawdzianów porównawczych i testów
d) praca ze słuchaczem zdolnym
e) organizowanie współpracy nauczycieli w celu korelowania treści nauczania
przedmiotów pokrewnych
f) opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposobów badania
wyników nauczania
g) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
dla nauczycieli początkujących
h) współdziałanie w organizowaniu pracowni a także uzupełnianiu ich wyposażenia
i.) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich i innowacyjnych
eksperymentalnych programów nauczania.
§ 26
1. Szkoła zatrudnia nauczyciela bibliotekarza.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy,
zadań dydaktyczno – wychowawczych, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
3. Zadania i zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza określa regulamin biblioteki.
4. Z biblioteki mogą korzystać nauczyciele, słuchacze i inni pracownicy szkoły.
5. Pomieszczenie biblioteki umożliwia :
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informatycznego słuchaczy
d) udostępniania książek i innych źródeł informacji
e) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
f) rozbudzanie i rozwijania indywidualnych zainteresowań słuchaczy
g) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową
i społeczną.
§ 27
1. Funkcję pomocniczą szkole spełniają pracownicy administracji i obsługi szkoły.
2. Pracowników tych zatrudnia dyrektor szkoły na zasadach przewidzianych w kodeksie
pracy.
3. Pracownicy ci realizują zadania na podstawie indywidualnych zakresów czynności,
uprawnień i odpowiedzialności ustalonych przez dyrektora szkoły.
4. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 28
Szkoła Policealna prowadzi dokumentację dotyczącą:
1. Rekrutacji słuchaczy.
2. Klasyfikowania , promowania i oceniania słuchaczy.
3. Przeprowadzania egzaminu maturalnego i egzaminu z przygotowania zawodowego.
4. Działalności dydaktyczno – wychowawczej: dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, protokoły
z egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych
5. Działalności finansowej i administracyjno – gospodarczej.
6. Sprawozdawczości.
7. Księgę kontroli, protokołów Rad Pedagogicznych, protokołów Zespołu Wychowawczego,
protokołów egzaminów, kronikę szkoły.

VI. SŁUCHACZE I ZASADY REKRUTACJI
§ 29
1. Nabór słuchaczy uczniów odbywa się na podstawie składanych podań i świadectw
ukończenia szkoły liceum profilowanego.
2. Do SP mogą być przyjęci słuchacze przenoszący się z innych szkół kształcących w tym
samym zawodzie za zgoda dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej, po przedstawieniu
świadectwa i odpisu arkusza ocen wystawionego przez szkołę.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 30
1. Statut SP tworzony jest przez Radę Pedagogiczną przy współudziale Komitetu
Rodzicielskiego.
2. Wszelkie zmiany w statucie SP i załącznikach [ regulaminach] leżą w kompetencjach
Rady Pedagogicznej.
3. Wnioski dotyczące zmian mogą zgłaszać wszystkie organa szkoły.
4. Do uzyskania prawomocności, zmiany wymagają zatwierdzenia przez organ prowadzący
szkołę.
5. Zmiany w regulaminach szkoły stają się prawomocne po zatwierdzeniu przez
Radę Pedagogiczną i Komitet Rodzicielski.
6. Statut SP otrzymują wszystkie organa szkoły. Jego kopia jest dostępna w bibliotece
szkolnej.
§ 31
Szkoła używa jedną pieczęć okrągłą dużą i jedną pieczęć okrągłą małą oraz stempla firmowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 32
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 33
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 34
W szkole oprócz Ustawy o Systemie Oświaty, Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy obowiązują:
1. Akty prawne pozostające w związku z działalnością szkoły, a wydane przez nadrzędne
organy władzy i administracji państwowej, a w szczególności przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Pracy i Polityki
Socjalnej oraz władze samorządowe Powiatu prowadzącego szkołę.
2. Regulaminy wewnętrzne szkoły, stanowiące samodzielne dokumenty.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 maja 2004 r..
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół / Dz.U. z 2004r. Nr 66, poz. 606./.
§ 35
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Dane administracyjne
Wytworzył: Brak danych
Wprowadził: Elwira Strzelczyk, data: 11.07.2006 r., godz. 15.43
Ostatnia aktualizacja: Elwira Strzelczyk, data: 11.07.2006 r., godz. 15.43
Czas Administrator Opis zmiany
11.07.2006 r., godz. 15.43 Elwira Strzelczyk Dodanie strony do BIP.