Menu główne:

Jesteś tutaj:

Menu boczne:

Główna treść strony Główna treść strony

Uchwała nr 217/XXXIII/09 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 25 czerwca 2009 roku

w sprawie przyjęcia Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Grodzisku Mazowieckim.
UCHWAŁA NR 217/XXXIII/09
RADY POWIATU GRODZISKIEGO
z dnia 25 czerwca 2009 roku

w sprawie przyjęcia Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Grodzisku Mazowieckim.

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit.i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (j.t. z 2001 Dz. U. nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) w związku z art.20 ust.2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz.2104 ze zm./ Rada Powiatu Grodziskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Nadaje się Statut Powiatowemu Urzędowi Pracy w Grodzisku Maz. w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Grodziskiego i Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy.

§ 3

Traci moc Uchwała Nr 285/2006 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 29 czerwca 2006r. w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Grodzisku Mazowieckim.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Przewodniczący
Rady Powiatu Grodziskiego
Sławomir Kamiński



Załącznik
do UCHWAŁY NR 217/XXXIII/09
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 25 czerwca 2009 r.

S T A T U T
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
W GRODZISKU MAZOWIECKIM

I. Przepisy ogólne

§ 1

1. Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Mazowieckim, zwany dalej „Urzędem” jest jednostką organizacyjną Powiatu Grodziskiego wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
2. Urząd jest powiatową jednostką budżetową.
3. Utworzenie, likwidacja lub zmiana obszaru działania Urzędu wymaga zgody ministra właściwego do spraw pracy.
4. Urząd nie posiada osobowości prawnej.
5. Siedzibą Urzędu jest miasto Grodzisk Mazowiecki, ul. Daleka 11 A.

§ 2

Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Mazowieckim działa na podstawie obowiązujących przepisów, a w szczególności:
a) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 Nr 69 poz. 415 z późn. zm.),
b) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2005 Nr 249 poz. 2014 z późn. zm.),
c) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.),
d) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. z dnia 18 stycznia 2008r. Dz.U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.)
e) niniejszego Statutu.
II. Zakres działania

§ 3

Powiatowy Urząd Pracy realizuje zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy. Do zakresu działania Urzędu należy wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w szczególności:
1. Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach.
2. Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy.
3. Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informację zawodową oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy.
4. Rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy.
5. Inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy.
6. Inicjowanie i wspieranie metodyczne tworzenia klubów pracy działających w innych niż powiatowy urząd pracy instytucjach i organizacjach.
7. Inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych.
8. Inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych.
9. Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
10. Współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.
11. Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów.
12. Współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych oraz innych zasobów informacji dotyczących lokalnego rynku pracy przydatnych w poszukiwaniu pracy.
13. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia.
14. Wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy ;
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy, albo na podjęcie działalności gospodarczej, oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy.
15. Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw członkowskich Unii Europejskiej, lub państw z którymi Unia Europejska zawarła porozumienie o swobodzie przepływu osób, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych obywateli tych państw w tym realizowanie decyzji w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia.
16. Realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz państwami, z którymi Unia podpisała porozumienie o swobodzie przepływu osób, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców.
17. Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca.
18. Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu.
19. Opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania.
20. Realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy.
21. Organizacja i realizowanie programów specjalnych.
22. Udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy o promocji, oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji.
23. Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o promocji.
24. Inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.

§ 4

Wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. z dnia 18 stycznia 2008r. Dz.U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.)
1. Opracowywanie i realizacja w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych , zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia,
b) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.
2. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej tych osób.
3. Finansowanie z Funduszu wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu.
4. pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie.
5. przyznawanie środków, o których mowa w art. 12a ustawy o rehabilitacji.
6. realizacja zadań, o których mowa w art. 26, art. 26d i art. 26e ustawy o rehabilitacji.
7. zlecenie zadań zgodnie z art. 36 ustawy o rehabilitacji w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
8. kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej, do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub innej placówki szkoleniowej.
9. Współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
10. Doradztwo organizacyjno-prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne.
11. Współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych.

III. Organizacja i zarządzanie jednostką

§ 5

1. Pracą urzędu kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, zwany dalej ”Dyrektorem”.
2. Dyrektor wykonuje obowiązki przy pomocy zastępcy dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych.
3. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy wyłonionego w drodze konkursu powołuje Starosta.
5. Dyrektor powołuje i odwołuje swoich zastępców.
6. Dyrektor zatrudnia pozostałych pracowników Urzędu na podstawie umowy o pracę zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych.
7. Starosta może w formie pisemnej upoważnić Dyrektora lub na jego wniosek innych pracowników do załatwiania w imieniu Starosty spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.
8. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu
9. Nadzór nad działalnością Urzędu sprawuje Zarząd Powiatu.
10. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458), Regulamin pracy i wynagradzania ustalone przez Dyrektora PUP w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.

IV. Gospodarka finansowa

§ 6

1. Mienie Urzędu stanowi majątek Powiatu.
2. Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Maz. jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową wg zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
3. Podstawą gospodarki finansowej Urzędu w zakresie budżetu jest plan finansowy zatwierdzony przez Radę Powiatu.
4. Powiatowy Urząd Pracy prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
5. Zasady finansowania działalności Urzędu z Funduszu Pracy określa ustawa z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

V. Postanowienie końcowe

§ 7

Urząd posługuje się pieczęcią o następującym brzmieniu:
Powiatowy Urząd Pracy
05-825 Grodzisk Maz.
ul. Daleka 11A
tel. 755 55 86, tel./fax 755 25 00

§ 8

Wszelkie zmiany w niniejszym Statucie dokonywane są w trybie jego uchwalenia.
Dane administracyjne
Wytworzył: Brak danych
Wprowadził: Elwira Strzelczyk, data: 30.06.2009 r., godz. 10.19
Ostatnia aktualizacja: Elwira Strzelczyk, data: 30.06.2009 r., godz. 10.19
Czas Administrator Opis zmiany
30.06.2009 r., godz. 10.19 Elwira Strzelczyk Dodanie strony do BIP.