Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego
ZARZĄDZENIE Nr 42 STAROSTY GRODZISKIEGO
z dnia 14 KWIETNIA 2005 r.
w sprawie powołania
Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego
Na podstawie art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej /Dz. U. Nr 62 poz. 558 i Nr 74, poz. 676/ oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania /Dz. U. Nr 215, poz. 1818/ w związku z art. 4 ust.1 pkt. 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym /Dz. U. Nr 142 z 2001r poz. 1592 z późn. zm./ zarządza się, co następuje:
§ 1.
Powołuje się Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”, jako strukturę organizacyjną odpowiedzialną za zabezpieczenie procesu przygotowania i kierowania przez Starostę Grodziskiego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia na obszarze Powiatu Grodziskiego w składzie:
1. Szef Zespołu – Starosta Grodziski
2. Zastępcy Szefa Zespołu:
a. Zastępca do spraw Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – Komendant Powiatowy Policji.
b. Zastępca do spraw Ratownictwa – koordynator działań ratowniczych - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej;
3. Grupy robocze o charakterze stałym:
a. planowania cywilnego,
b. monitorowania, prognoz i analiz;
4. Grupy robocze o charakterze czasowym:
a. operacji i organizacji działań,
b. zabezpieczenia logistycznego i pomocy społecznej,
c. ochrony zdrowia opieki zdrowotnej.
§ 2.
1. W skład grupy planowania cywilnego powołuje się:
a. Głównego Specjalistę w Samodzielnym Stanowisku ds. OC i ZK
Starostwa ,
b. pracownika Samodzielnego Stanowiska ds. OC i ZK Starostwa,
c. przedstawiciela Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
2. Skład grupy uzupełnia się wg potrzeb o:
a. pracownika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Gospodarki Wodnej;
b. Radcę Prawnego Starostwa.
3. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 1, poprzez
zaproszenie do udziału w jej pracach po jednym przedstawicielu:
a. Komendy Powiatowej Policji
b. Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
c. Powiatowego Lekarza Weterynarii;
d. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
4. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz powołuje się:
a. Głównego specjalistę w Samodzielnym Stanowisku ds. OC i ZK;
b. Pracownika Samodzielnego Stanowiska ds. OC i ZK Starostwa,
c. Służbę dyżurną i pracowników Komendy Powiatowej Państwowej
Straży Pożarnej wyznaczonych przez Komendanta Powiatowego PSP
5. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 4,
o przedstawicieli służb, straży i inspekcji.
§ 3.
Grupy robocze planowania cywilnego oraz monitorowania, prognoz i analiz podporządkowane są Szefowi Zespołu i tworzą Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego /PCZK/.
1. Szef Zespołu na Kierownika PCZK wyznacza wskazanego przez
Komendanta Powiatowego PSP specjalistę spośród kadry oficerskiej KP PSP.
2. Całodobowa służba dyżurna PCZK oparta jest na PSK PSP.
3. Wszelkie sprawy związane ze sposobem pracy, funkcjonowania i wyposażenia
PCZK normuje załącznik nr 2 do Zarządzenia / Porozumienie między Powiatem
Grodziskim a Komendantem Powiatowym PSP w Grodzisku Maz./
§ 4
1. W skład grupy operacji i organizacji działań powołuje się:
a. przedstawiciela Komendanta Powiatowego Państwowej Straży
Pożarnej;
b. przedstawiciela Komendanta Powiatowego Policji:
c. przedstawiciela Powiatowej Stacji SANEPID- u;
d. przedstawiciela Powiatowego Lekarza Weterynarii;
e. Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg;
f. Kierownika Pogotowia Ratunkowego;
g. osoby ujęte w funkcjonalnym powiatowym planie reagowania
kryzysowego na określone zagrożenia.
2. Zastępca Szefa Zespołu ds. Ratownictwa jest jednocześnie Kierownikiem
grupy operacji i organizacji działań.
3. W skład grupy zabezpieczenia logistycznego i pomocy społecznej
powołuje się:
a. Sekretarza Starostwa;
b. Skarbnika Starostwa;
c. Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;
d. przedstawiciela Komendanta Powiatowego Państwowej Straży
Pożarnej;
e. przedstawiciela Komendanta Powiatowego Policji;
f. pracownika Wydziału Organizacyjnego;
4. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust.3 poprzez
zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli organizacji
pozarządowych
5. Na Kierownika grupy o której mowa w ust. 3 wyznacza się Sekretarza
Starostwa.
6. W skład grupy ochrony zdrowia i opieki zdrowotnej powołuje się:
a. Dyrektora SPZOZ;
b. przedstawiciela SANEPID-u;
c. Naczelnika Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu;
d. przedstawiciela Powiatowego Lekarza Weterynarii.
7. Szef Zespołu może uzupełnić skład grupy, o której mowa w ust. 6, poprzez
zaproszenie do udziału w jej pracach:
a. przedstawiciela Pogotowia Ratunkowego
b. przedstawiciela Zarządu Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża,
c. przedstawiciela Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej;
d. przedstawiciela środowiska aptekarskiego;
e. przedstawicieli innych organizacji pozarządowych;
f. ekspertów.
8. Na Kierownika grupy o której mowa w ust. 6 wyznacza się Dyrektora SPZOZ
9. Grupy robocze o charakterze czasowym, o których mowa w ust. 3 i 6,
podporządkowane są Szefowi Zespołu.
§ 5.
Schemat organizacyjny Powiatowego Zespołu Reagowania
Kryzysowego przedstawia załącznik Nr 1do Zarządzenia
§6.
Zakres zadań Zespołu określa ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
§ 7.
1. Zespół działa na podstawie rocznego planu pracy oraz Planu Reagowania
Kryzysowego Powiatu Grodziskiego.
2. Alarmowanie oraz obieg informacji dla Zespołu organizuje się poprzez
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego , stanowiska kierowania
i dowodzenia służb, straży i inspekcji a także dyżury uczestników działań.
§ 8.
1. Posiedzenia Zespołu zwołuje Szef Zespołu, w zależności od potrzeb, jednak
nie rzadziej niż raz na pół roku.
2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń
oraz koordynacji działań ratowniczych, Szef Zespołu może w trybie
natychmiastowym zarządzić jego posiedzenie w pełnym składzie lub
obejmującym od jednej do kilku grup roboczych.
§ 9.
1. Zespół pracuje w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy, w celu stworzenia warunków do zapobiegania skutkom klęski żywiołowej, zdarzeniom o znamionach klęski żywiołowej lub usunięcia ich skutków.
2. W fazie zapobiegania Zespół podejmuje działania redukujące lub eliminujące prawdopodobieństwo wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej albo w znacznym stopniu ograniczającym ich skutki.
3. W fazie przygotowania Zespół podejmuje działania planistyczne w zakresie sposobu reagowania w warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, a także zabezpieczenia niezbędnych sił i środków do działań ratowniczych.
4. W fazie reagowania Zespół podejmuje działania polegające zapewnieniu wszechstronnej pomocy poszkodowanym, zatrzymaniu lub zahamowaniu rozwoju zjawisk i zdarzeń wywołujących straty i zniszczenia oraz ograniczenia ich zasięgu.
5. W fazie odbudowy Zespół podejmuje działania w celu odtworzenia zdolności do reagowania, obejmujące siły i środki ratownicze, techniczno – budowlaną strukturę ochronną i alarmową, telekomunikacyjną, energetyczną, paliwową, transportową i zabezpieczającą dostarczenie wody oraz struktur organizacyjnych i powiązań funkcjonalnych między nimi.
6. Działania określone w ust. 2 i 3 realizowane są przez grupy robocze o charakterze stałym.
7. Działania określone w ust. 4 i 5 są realizowane przez Zespół w pełnym składzie.
§ 10.
1. Bieżącą obsługę kancelaryjno – biurową Zespołu zapewnia Samodzielne Stanowisko ds. OC i ZK.
2. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej Naczelnicy Wydziałów Starostwa oraz kierownicy jego jednostek organizacyjnych zobowiązani są do oddelegowania na polecenie Szefa Zespołu pracowników do zabezpieczenia prac Zespołu, w zakresie i terminie wskazanym przez Szefa Zespołu.
3. W warunkach wystąpienia klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej Naczelnicy Wydziałów Starostwa oraz kierownicy jego jednostek organizacyjnych zobowiązani są na polecenie Szefa Zespołu, do wydzielenia na potrzeby Zespołu pomieszczeń służbowych wraz z wyposażeniem techniczno – biurowym.
§ 11.
1. W sytuacji normalności, zagrożenia czy też w stanie klęski żywiołowej Zespół pracuje w obiektach Starostwa lub w obiektach KP PSP (w zależności od ciężaru i zakresu potrzebnych działań).
2. W przypadku braku możliwości pracy Zespołu w obiektach Starostwa lub innych wymienionych w ust. 1, Zespół pracuje w zastępczym miejscu pracy KP PSP (dotyczy to także sytuacji na czas „W” ).
§ 12.
1. Wyposażenie Zespołu jest wspólne (według zał. Nr2) i obejmuje:
a. urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej z podmiotami uwzględnionymi w planie reagowania kryzysowego, zapewniające ich alarmowanie, dysponowanie i współdziałanie, a także gwarantujące przekazywanie informacji kierującym działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
b. system teleinformatyczny spójny z systemami funkcjonującymi w Zespołach innych powiatów i na szczeblu Wojewódzkiego Mazowieckiego Zespołu Reagowania Kryzysowego;
c. specjalistyczne oprzyrządowanie i oprogramowanie systemu, zapewniające możliwości multimedialnej prezentacji danych;
d. mapy operacyjne standardowe i cyfrowe oraz specjalistyczne oprogramowanie prognostyczno-planistyczne oraz dokumentację i procedury dla szczebla powiatowego;
e. awaryjny plan ewakuacji oraz funkcjonowania Zespołu w zastępczym miejscu pracy KP PSP;
f. urządzenia do uruchamiania systemu ostrzegania i alarmowania ludności;
g. system rejestracji rozmów radiowych i telefonicznych oraz ich archiwizacji;
h. awaryjne zasilanie urządzeń końcowych.
2. Standard wyposażenia Zespołu, w przypadku gdy funkcjonuje on w zastępczym miejscu odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1.
3. Zastępca Szefa Zespołu ds. Ratownictwa, w terminie do 31 marca każdego roku, przygotuje informację dotyczącą aktualnego wyposażenia Zespołu oraz określi plan potrzeb na rok przyszły, z uwzględnieniem odpowiednich wniosków w tym zakresie przedstawionych przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej oraz Komendę Powiatową Policji.
§ 13.
1. Finansowanie Zespołu planuje się w ramach odpowiedniego działu budżetu powiatu.
2. Zadania inwestycyjne, niezbędne do utworzenia i funkcjonowania Zespołu oraz zapewnienia jego gotowości do wykonywania zadań, są finansowane ze środków budżetu powiatu oraz z uzyskanych środków na realizację programów wieloletnich.
§ 14.
Zespół działa w oparciu o Regulamin Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego określający szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Zespołu, stanowiący załącznik nr 3 do Zarządzenia.
§ 15.
Schemat powiadamiania i przekazywania informacji o sytuacjach kryzysowych przedstawia zał. Nr 4. do Zarządzenia
§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Powiat Grodziski Województwo Mazowieckie, Biuletyn Informacji Publicznej
Gdzie jesteśmy
Menu główne
Główna treść strony
Zarządzenie Nr 42/2005 Starosty Grodziskiego z dnia 14 kwietnia 2005 roku.
w sprawie powołania Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego
Podstrony:
Informacje o stronie
Wytworzył: | Brak danych |
---|---|
Wprowadził: | Marek Madej, data: 20.04.2005 r., godz. 15.31 |
Ostatnia aktualizacja: | Marek Madej, data: 20.04.2005 r., godz. 15.31 |
Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|---|---|
20.04.2005 r., godz. 15.31 | Marek Madej | Dodanie strony do BIP. |