Główna treść strony
Załącznik nr 2
do Uchwały nr 251/2006Rady Powiatu Grodziskiegoz dnia 23 lutego 2006 roku.
Załącznik nr 2
do Uchwały nr 251/2006
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 23 lutego 2006 roku.
S T A T U T
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
w Milanówku
ul. Piasta 14
ROK 2006
SPIS TREŚCI
Rozdział I Status, siedziba i nazwa placówki
Rozdział II Cele i zadania CKU
Rozdział III Struktura CKU i jej organy
Rozdział IV Nauczyciele i inni pracownicy CKU
Rozdział V Państwowa Komisja Egzaminacyjna
Rozdział VI Pozaszkolne formy kształcenia
Rozdział VII Biblioteka CKU
Rozdział VIII Administracja i obsługa CKU
Rozdział IX Postanowienia końcowe
Rozdział I
Status, siedziba i nazwa placówki
§ 1
1. Centrum Kształcenia Ustawicznego (CKU) jest placówką oświatową utrzymywaną i prowadzoną przez organa administracji samorządowej.
2. Organem prowadzącym jest Rada Powiatu Grodziskiego.
3. Organem nadzoru pedagogicznego jest Kuratorium Oświaty w Warszawie.
4. Szkoła nosi nazwę:
Zespół Szkół nr 1 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Milanówku.
5. Siedzibą szkoły jest budynek i posesja przy ul. Piasta 14 w Milanówku.
6. Placówka kształci dorosłych w formie stacjonarnej i zaocznej.
7. Ilekroć w dalszej części dokumentu mowa będzie o CKU, należy przez to rozumieć Centrum Kształcenia Ustawicznego w Milanówku.
§ 2
Podstawę funkcjonowania szkoły stanowi:
1. Uchwała nr …/2006 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 23 lutego 2006 roku w sprawie utworzenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Milanówku,
2. Statut CKU.
Rozdział II
Cele i zadania CKU
§ 3
1. Kształcenie osób dorosłych w formach szkolnych.
2. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe osób dorosłych w formach pozaszkolnych.
3. Organizowanie egzaminów eksternistycznych,
4. Przeprowadzanie egzaminów dojrzałości,
5. Opracowywanie i wydawanie materiałów dydaktycznych i metodycznych,
6. Doskonalenie metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
7. Kształcenie słuchaczy w systemie „kształcenie na odległość”.
Rozdział III
Struktura CKU i jej organy
§ 4
1. Dla realizacji celów statutowych szkoła korzysta z budynku przy ul. Piasta 14
2. Do działalności dydaktyczno – wychowawczej:
a. wyposażone w środki dydaktyczne sale lekcyjne,
b. pracownie komputerowe,
c. bibliotekę,
3. Do pozostałej działalności:
a. gabinet lekarski,
b. sekretariat,
c. gabinet dyrektora,
d. gabinet pedagoga,
e. pokój nauczycielski,
f. szatnia,
g. archiwum,
h. magazyny.
§ 5
W skład CKU wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
1. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,
2. Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające dla Dorosłych.
Dopuszcza się możliwość tworzenia w ramach CKU nowych jednostek organizacyjnych, jeśli potrzeba taka wynika z prowadzonej działalności. Decyzję w sprawie powołania w ramach CKU nowej jednostki organizacyjnej na wniosek dyrektora CKU, podejmuje Rada Powiatu Grodziskiego po zasięgnięciu opinii Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
§ 6
Szkołami dla Dorosłych wchodzącymi w skład CKU kieruje i sprawuje nad nimi nadzór bezpośrednio Dyrektor CKU.
§ 7
Szczegółowe zasady funkcjonowania szkół dla dorosłych określają ich statuty.
§ 8
Organami Centrum Kształcenia Ustawicznego są:
1. Dyrektor CKU,
2. Rada Pedagogiczna CKU, zwana dalej Radą CKU,
3. Samorząd Słuchaczy
§ 9
Zasady współdziałania między organami szkoły określają załączniki do niniejszego statutu:
1. Regulamin Rady Pedagogicznej – załącznik Nr 1,
2. Regulamin Samorządu Słuchaczy – załącznik Nr 2.
§ 10
DYREKTOR CKU
1. Dyrektor reprezentuje CKU oraz wszystkie jego jednostki organizacyjne na zewnątrz.
2. Dyrektor realizuje w stosunku do CKU zadania określone dla dyrektora w art. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. nr 118 poz. 1112, nr 137 poz. 1304, nr 203 poz. 1966, nr 213 poz. 2081, z 2004 r. nr 96 poz. 959, nr 179 poz. 1845 i z 2005 r. nr 10 poz. 71) oraz art. 36 ust. 1 i art. 39 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zmianami) oraz Rozporządzenie MENiS z dnia 6 maja 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. nr 89 poz. 826 i nr 189 poz. 1854) w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek.
3. Dyrektor organizuje i nadzoruje całokształt pracy wszystkich jednostek organizacyjnych wchodzących w skład CKU, zarządza CKU oraz jest odpowiedzialny za jego działalność dydaktyczną, wychowawczą, administracyjno – gospodarczą i finansową.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych CKU nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pracowników jednostek organizacyjnych CKU,
b. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom nie będących nauczycielami jednostek organizacyjnych CKU,
c. występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady CKU w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników jednostek organizacyjnych.
5. Dyrektor CKU jest odpowiedzialny za: planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy CKU a w szczególności:
a. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
b. ustalenie podziału zadań i zakresu odpowiedzialności wśród kadry kierowniczej i innych pracowników CKU oraz organizowanie, nadzorowanie i ocenianie pracy tych pracowników,
c. utrzymywanie ścisłych kontaktów z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad CKU oraz Powiatowym Urzędem Pracy, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i osobami fizycznymi, które kierują zadania do wykonania przez CKU i współpracują z CKU,
d. współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy i zakładami pracy w sprawie doboru kandydatów na pozaszkolne formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia,
e. przedkładanie do zatwierdzenia Radzie CKU projektów planów pracy CKU, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie CKU okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno – wychowawczej CKU,
f. przedkładanie Radzie CKU w celu podjęcia uchwały – projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
g. wstrzymywanie wykonania uchwał Rad Pedagogicznych niezgodnych z przepisami prawa,
h. sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
i. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
j. opracowywanie i realizowanie planu finansowego CKU, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół oraz przedstawianie projektu do zaopiniowania Radzie CKU,
k. załatwianie spraw osobowych pracowników CKU,
l. współdziałanie z organizacjami związkowymi działającymi w CKU,
m. administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem,
n. zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
o. stwarzanie warunków do rozwoju CKU oraz wykonywania zadań wynikających z działalności statutowej i potrzeb środowiska lokalnego.
§ 11
RADA PEDAGOGICZNA CKU
1. W Centrum działa Rada CKU zgodnie z art. 40-43 ustawy o systemie oświaty. Rada CKU jest organem kolegialnym powołanym do rozpatrywania spraw związanych z całokształtem statutowej działalności CKU w ramach swoich kompetencji.
2. Rada CKU jest organem opiniodawczo – doradczym oraz uchwałodawczym.
3. W skład Rady CKU wchodzą nauczyciele zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych wchodzących w skład CKU.
4. Przewodniczącym Rady CKU jest dyrektor CKU.
5. Zebrania plenarne Rady CKU są organizowane zawsze przed rozpoczęciem roku szkolnego, po I semestrze, na koniec roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz co najmniej 1/3 członków Rady.
6. Do kompetencji Rady CKU należy:
a. zatwierdzanie planów pracy,
b. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
7. Rada CKU opiniuje:
a. plan ogólnych wydatków finansowych,
b. plan remontów,
c. plan inwestycji,
d. kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w CKU,
e. dokumentację programowo – organizacyjną związaną z funkcjonowaniem CKU – dostosowaną do zmieniających się potrzeb środowiska,
f. wnioski dyrektora CKU o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
g. wnioski dyrektora CKU w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
8. Uchwały Rady CKU są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków w głosowaniu jawnym lub tajnym. W sprawach personalnych obowiązuje głosowanie tajne.
9. Dyrektor CKU może zawiesić uchwały Rady CKU i powiadomić Mazowieckiego Kuratora Oświaty o fakcie zawieszenia, jeśli zostały one podjęte niezgodnie z prawem.
10. Członkowie Rady CKU są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady CKU, które mogą naruszyć dobro osobiste nauczycieli i innych pracowników CKU.
11. Szczegółowy zakres uprawnień Rady CKU określa załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
§ 12
SAMORZĄD SŁUCHACZY
1. Samorząd Słuchaczy CKU jest prawnym reprezentantem słuchaczy.
2. Samorząd Słuchaczy ma prawo przedstawiać dyrektorowi i jednocześnie Radzie CKU wnioski i opinie we wszystkich sprawach, a w szczególności dotyczących:
a. zapoznania się z podstawą programową, programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi,
b. prawa do organizacji życia szkolnego,
c. prawa redagowania i wydawania gazety szkolnej,
3. Samorząd słuchaczy realizuje następujące zadania:
a. współdziała z władzami szkoły w zapewnieniu słuchaczom właściwych warunków do nauki,
b. czuwa nad stanem technicznym urządzeń szkolnych,
c. w przypadku zaistniałych konfliktów interpersonalnych w CKU informuje o nich dyrektora i współpracuje przy ich rozwiązywaniu,
d. dba o dobre imię i honor szkoły, kultywuje i wzbogaca jej tradycje.
4. Samorząd Słuchaczy gromadzi fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Podziału gromadzonych środków dokonuje Zarząd Samorządu Słuchaczy. Obsługę finansowo – księgową gromadzonych środków prowadzi CKU.
5. Zakres działania oraz zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Samorządu Słuchaczy stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.
Rozdział IV
Nauczyciele i inni pracownicy CKU
§ 13
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy, a także za bezpieczeństwo słuchaczy.
Rozdział V
Państwowa Komisja Egzaminacyjna
§ 14
1. Przy CKU działa Państwowa Komisja Egzaminacyjna do przeprowadzenia egzaminów eksternistycznych z zakresu liceum ogólnokształcącego na podbudowie szkoły podstawowej oraz zasadniczej szkoły zawodowej.
2. Komisję powołuje na wniosek Dyrektora CKU Mazowiecki Kurator Oświaty.
3. Państwowa Komisja Egzaminacyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Rozdział VI
Pozaszkolne formy kształcenia
§ 15
Kształcenie w formach pozaszkolnych jest odpłatne i może być realizowane na podstawie skierowania wydanego przez zakład pracy, Powiatowy Urząd Pracy, lub z własnej inicjatywy zainteresowanego.
§ 16
1. Formami kształcenia pozaszkolnego są:
a. kursy,
b. seminaria,
c. kursokonferencje,
d. inne.
2. Wymienione w ust. 1 formy kształcenia pozaszkolnego odbywają się w systemie uzgodnionym z zainteresowanymi.
§ 17
1. Decyzję o organizacji kursów podejmuje dyrektor CKU.
2. Warunkiem organizacji kursu jest:
a. posiadanie planu i programu kursu,
b. zatrudnienie nauczycieli posiadających kwalifikacje zawodowe odpowiadające rodzajowi prowadzonych zajęć,
c. przygotowanie bazy dydaktycznej niezbędnej do prowadzenia zadań edukacyjnych
d. zorganizowanie wewnętrznego nadzoru merytorycznego i pedagogicznego oraz ewaluacji prowadzonych zajęć,
3. Programy kursów mogą być opracowywane przez:
a. CKU,
b. zleceniodawców,
c. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Nauki,
d. Stowarzyszenia i organizacje naukowo-techniczne.
§ 18
1. Ukończenie pozaszkolnych form kształcenia, dokształcania i doskonalenia potwierdzają:
a. dyplom
b. świadectwo
c. zaświadczenie
2. Podstawową dokumentację działalności kursowej stanowią:
a. programy nauczania,
b. dzienniki zajęć,
c. protokoły z przebiegu egzaminów,
d. rejestry wydanych dokumentów
Rozdział VII
Biblioteka CKU
§ 19
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy.
2. Biblioteka wspiera także doskonalenie zawodowe nauczycieli, poprzez dobór i udostępnienie posiadanej literatury fachowej oraz bieżące przekazywanie informacji o nowych wydawnictwach.
3. Ze zbiorów bibliotecznych korzystać mogą słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy CKU.
4. W przypadku zagubienia lub zniszczenia książki, czytelnik jest zobowiązany:
a. zakupić identyczną książkę,
b. zakupić równorzędną pozycję wskazaną przez bibliotekarza,
c. zapłacić dwukrotną wartość, jeżeli zniszczeniu lub zagubieniu ulegnie pozycja wartościowa. Podstawą zapłaty będzie aktualna wartość rynkowa.
5. Z księgozbioru podręcznego, encyklopedii i słowników czytelnik korzysta jedynie na miejscu.
6. Wszystkie wypożyczone książki muszą być zwrócone do biblioteki najpóźniej na dwa tygodnie przed końcem roku szkolnego. W przypadku nie zwrócenia wstrzymane zostanie świadectwo, dyplom ukończenia szkoły lub indeks.
§ 20
1. Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują:
a. współdziałanie z nauczycielami w zakresie rozwoju czytelnictwa młodocianych i słuchaczy,
b. służenie pomocą nauczycielom w doborze literatury fachowej dla własnego doskonalenia zawodowego,
c. zabezpieczenie zbiorów przed zniszczeniem i kradzieżą,
d. wyegzekwowanie zwrotu książek po przekroczeniu regulaminowego czasu oraz przed zakończeniem roku szkolnego,
e. systematyczny kontaktu z księgarniami oraz zakup nowości wydawniczych i bieżące informowanie uczniów, słuchaczy i nauczycieli o nowych pozycjach,
f. systematyczne (miesięczne, półroczne, roczne) przeprowadzanie analizy czytelnictwa poszczególnych klas, uczniów i słuchaczy; opracowywanie wyników i przedstawianie ich na posiedzeniu rady pedagogicznej
g. katalogowanie i klasyfikowanie zbiorów, prowadzenie katalogów i kartotek,
h. przeprowadzanie napraw i konserwacji książek,
i. systematyczne prowadzenie dziennika zajęć pracy nauczyciela bibliotekarza,
j. prowadzenie ewidencji wypożyczeń,
k. prowadzenie rejestru ubytków,
2. Godziny pracy biblioteki powinny być tak ustalone, by umożliwiały dostęp do jej zbiorów słuchaczom CKU.
Rozdział VIII
Administracja i obsługa CKU
§ 21
1. W celu prowadzenia obsługi kadrowej powołuje się sekretarza CKU, który bezpośrednio podlega dyrektorowi CKU.
2. Do obowiązków sekretarza w szczególności należy:
a. przyjmowanie, wysyłanie i załatwianie korespondencji,
b. wydawanie zaświadczeń i indeksów,
c. ewidencjonowanie korespondencji,
d. prowadzenie dokumentacji osobowej słuchaczy i pracowników Centrum,
e. prowadzenie archiwum,
3. prowadzenie gospodarki formularzami i drukami szkolnymi oraz ewidencja druków ścisłego zarachowania,
a. przechowywanie i nadzór nad używaniem pieczęci urzędowych,
b. załatwianie innych spraw zleconych przez dyrektora
§ 22
1. Organizowanie i nadzoru nad gospodarką ekonomiczno-finansowej CKU sprawuje główny księgowy Zespołu Szkół nr 1, który bezpośrednio podlega dyrektorowi Centrum.
2. Główny księgowy Centrum prowadzi gospodarkę finansową i materiałową w oparciu o obowiązujące przepisy.
3. Szczegółowy zakres praw i obowiązków głównego księgowego określają odrębne przepisy.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 23
1. Wszelkie zmiany w Statucie leżą w kompetencjach Rady Pedagogicznej
2. Wnioski dotyczące zmian mogą zgłaszać wszystkie organa szkoły.
3. Statut szkoły otrzymują wszystkie organa szkoły. Jego kopia jest dostępna w bibliotece szkolnej.
§ 24
Szkoła używa jednej dużej i jednej małej pieczęci okrągłej oraz stempla firmowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 25
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 26
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 27
W szkole oprócz Ustawy o Systemie Oświaty, Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy obowiązują:
1. Akty prawne pozostające w związku z działalnością szkoły, a wydane przez nadrzędne organy władzy i administracji państwowej, a w szczególności przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Nauki, Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Pracy i Polityki
2. Socjalnej oraz władze samorządowe Powiatu prowadzącego szkołę.
3. Regulaminy wewnętrzne szkoły, stanowiące załączniki do Statutu.
§ 28
Statut wchodzi w życie z dniem 23 lutego 2006 r.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Elwira Strzelczyk, data: 23.03.2006 r., godz. 15.17 |
Ostatnia aktualizacja: |
Elwira Strzelczyk, data: 23.03.2006 r., godz. 15.17 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
23.03.2006 r., godz. 15.17 |
Elwira Strzelczyk |
Dodanie strony do BIP. |