Główna treść strony
Załącznik nr 2
STATUT TECHNIKUM INFORMATYCZNEGO
Załącznik nr 2
do Uchwały nr 267/2006
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
STATUT TECHNIKUM INFORMATYCZNEGO
(czteroletnia szkoła ponadgimnazjalna)
w Milanówku
ul. Wójtowska 3
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Status, siedziba i nazwa szkoły
Rozdział II. Cele i zadania szkoły
Rozdział III. Struktura szkoły i jej organy
Rozdział IV. Organizacja szkoły
Rozdział V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
Rozdział VI. Uczniowie i zasady rekrutacji
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
I. STATUS, SIEDZIBA I NAZWA SZKOŁY
§ 1
1. Technikum Informatyczne jest publiczną, ponadgimnazjalną i utrzymywaną i
prowadzoną przez organ administracji samorządowej.
2. Organem prowadzącym jest Rada Powiatu Grodziskiego. Szkoła jest jednostką
budżetową samorządu terytorialnego.
3. Organem nadzoru pedagogicznego jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie.
4. Siedzibą szkoły jest budynek i posesja przy ul. Wójtowskiej 3 w Milanówku
5. Nauka w szkole trwa 4 lata.
6. Szkoła ma własny sztandar i ceremoniał.
§ 2
Podstawę funkcjonowania szkoły stanowią:
1. Uchwała nr 267/2006 Rady Powiatu Grodziskiego z dnia 27 kwietnia 2006 r. o utworzeniu Technikum Informatycznego.
2. Statut szkoły.
§ 3
Szkoła kształci młodzież ponadgimnazjalną w zawodzie technik informatyk w różnych specjalizacjach dostosowanych do potrzeb rynku pracy.
§ 4
1. W szkole pobiera naukę młodzież w wieku ustawowym po ukończeniu gimnazjum, nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia.
2. Nauka w szkole jest bezpłatna w zakresie przedmiotów obowiązkowych.
§ 5
1. Szkoła realizuje plan i programy nauczania określone i dopuszczone przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego jak również podstawę programową kształcenia w technikum ekonomicznym.
2. Programy nauczania realizowane są w oparciu o zestaw podręczników i innych środków dydaktycznych dopuszczonych i zalecanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
§ 6
Szkoła stanowi organizacyjną i programową podstawę wyższych szczebli kształcenia.
§ 7
1. Szkoła jest zakładem pracy dla zatrudnionych w niej pracowników oraz świadczy usługi edukacyjne dla zgromadzonych w niej uczniów.
2. Obowiązki szkoły wobec pracowników niepedagogicznych i ich obowiązki wobec szkoły określa regulamin pracy.
II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 8
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o Systemie Oświaty i innych przepisów prawa wydanych na jej podstawie, uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki Technikum Informatycznego dostosowany do potrzeb rozwojowych i możliwości uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, uzyskania kwalifikacji zawodowych oraz
daje możliwość kształcenia na poziomie wyższym.
2. Zapewnia realizację prawa każdego ucznia do kształcenia, wychowania i opieki,
odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
3. Wspomaga rodzinę w pełnieniu jej funkcji wychowawczej.
4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.
5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
6. Zapewnia utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki.
7. Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
8. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
9. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania.
10. Sprawuje opiekę nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
11. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
12. Przygotowuje uczniów do życia w społeczeństwie ludzi dorosłych i do działalności praktycznej poprzez:
a/ ukazywanie norm moralnych i społecznych powszechnie akceptowanych,
b/ zapoznanie z zachodzącymi przemianami społeczno–gospodarczymi,
c/ udzielanie pomocy w zrozumieniu miejsca i roli człowieka jako dziecka, ojca, matki
w rodzinie; ucznia w zbiorowości szkolnej; rówieśnika w grupie; pracownika
w zakładzie pracy,
d/ wyrabianie umiejętności obserwacji i selektywnego wartościowania zachodzących procesów, zjawisk i wydarzeń w otaczającej rzeczywistości i wyciąganie z nich wniosków do działalności praktycznej.
13. Przygotowuje uczniów do działań podejmowanych dla własnego rozwoju poprzez:
a) wdrażanie umiejętności i nawyków ustawicznego aktualizowania wiedzy
oraz humanitarnego stosunku do innych osób,
b) pobudzanie i wyzwalanie aktywności poznawczej w procesie zdobywania wiedzy
i umiejętności zawodowych,
c) stwarzanie warunków dla rozwoju zainteresowań i uzdolnień,
d) zapoznawanie z różnymi sposobami korzystania ze źródeł informacji przy poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
14. Wyrabia właściwy stosunek do samego siebie i swoich poczynań w szkole.
15. Kształtuje umiejętność nawiązywania właściwych kontaktów z otoczeniem społecznym i przyrodniczym, uczy szacunku do tych środowisk i inspiruje do działań na rzecz ich rozwoju i ochrony.
16. Kształtuje poczucie odpowiedzialności za własne życie, życie innych i los państwa.
17. Gwarantuje wszystkim uczniom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie społeczne, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne.
18. Szkoła czyni wszystko, aby uczniom stworzyć optymalne warunki dla ich intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju.
§ 9
1. Zakres i sposób wykonywania zadań wychowawczych szkoły dostosowany jest do wieku uczniów i oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów.
2. Wszyscy pracownicy szkoły uczestniczą w pracy wychowawczej. Wychowanie w
klasie koordynują wychowawcy klas.
3. Wychowawcy są powoływani i odwoływani przez Dyrektora Szkoły.
4. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi
dany oddział przez cały cykl nauczania oprócz sytuacji szczególnych np. choroba
nauczyciela, zmiana miejsca pracy, łączenie oddziałów, zmiana na umotywowany wniosek
uczniów lub rodziców.
5. Do podstawowych obowiązków wychowawcy należy:
a) dbanie o harmonijny rozwój psychofizyczny ucznia,
b) tworzenie i realizowanie planu wychowawczego klasy z uwzględnieniem planu
profilaktyki szkoły,
c) integrowanie zespołu klasowego,
d) prowadzenie dokumentacji dydaktycznej i wychowawczej,
e) współpraca z rodzicami i nauczycielami,
f) planowanie i wdrażanie zadań zespołu wychowawczego,
g) koordynowanie realizacji ścieżek edukacyjnych,
h) ustalanie ocen z zachowania,
i) współpraca z pedagogiem szkolnym i Dyrektorem,
j) informowanie Dyrektora o sytuacji w klasie i rażących wykroczeniach uczniów,
k) organizowanie imprez klasowych, wycieczek turystyczno–krajoznawczych, wyjazdów do kin, teatrów,
l) wnioskowanie o przyznanie pomocy materialnej i rzeczowej.
6. Zadania wychowawcze realizowane są według programu wychowawczego
i profilaktycznego szkoły.
§ 10
1. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły dostosowany jest odpowiednio
do wieku uczniów, oczekiwań rodziców bądź prawnych opiekunów, potrzeb środowiska
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.
2. Obowiązek opieki nad uczniami spoczywa na wszystkich pracownikach szkoły,
w szczególności:
a/w czasie lekcji na nauczycielu prowadzącym,
b/w czasie imprez i przerw na wyznaczonych nauczycielach dyżurujących,
c/w czasie wycieczek na opiekunach zgodnie z regulaminem wycieczek.
3. Nauczyciele pełnią dyżury na terenie szkoły według harmonogramu dyżurów
nauczycielskich.
4. Uczniowie otoczeni są w miarę możliwości szkoły opieką lekarską i pielęgniarską zgodnie
z przepisami normującymi funkcjonowanie służby zdrowia w szkołach.
5. Pomocą materialną dla uczniów zajmuje się komisja socjalna pod przewodnictwem
pedagoga i psychologa szkolnego.
6. Szkoła prowadzi działania profilaktyczne mające na celu ochronę młodzieży przed
uzależnieniami we współpracy z instytucjami samorządowymi gminy i powiatu, Poradnią
Psychologiczno–Pedagogiczną. Działania te są koordynowane przez pedagoga szkolnego.
7. Szkoła sprawuje szczególną opiekę nad:
a/ uczniami rozpoczynającymi naukę w szkole,
b/ uczniami sprawiającymi kłopoty wychowawcze,
c/ uczniami, którym z powodów rodzinnych lub losowych potrzebna jest doraźna pomoc
poprzez:
- rozpoznawanie środowiska ucznia i występowanie do Ośrodków Pomocy Społecznej,
- wystąpienie o przyznanie zapomóg pieniężnych z funduszu Komitetu Rodzicielskiego,
- typowanie do stypendium z budżetu szkoły zgodnie z regulaminem przyznawania pomocy materialnej,
d/ uczniami mającymi trudności w nauce przez organizowanie, na wniosek rodziców,
zajęć dydaktyczno–wyrównawczych.
ROZDZIAŁ III. STRUKTURA SZKOŁY I JEJ ORGANY
§ 11
W skład szkoły wchodzą:
1. Zasoby materialne tj. składniki majątkowe szkoły będące jej własnością.
2. Zasoby ludzkie tj. pracownicy szkoły, uczniowie i inne osoby związane
z działalnością szkoły.
3. Zasoby finansowe stanowiące źródło pokrycia potrzeb szkoły tj.:
a/ pieniądze otrzymywane od organu prowadzącego,
b/ finanse uzyskiwane z działalności gospodarczej szkoły,
c/ gromadzone na koncie Komitetu Rodzicielskiego darowizny rodziców i innych sponsorów.
§ 12
Zasady ewidencji i gospodarowania składnikami majątkowymi szkoły określają odrębne przepisy.
§ 13
Pracownikami szkoły są:
1. Nauczyciele pełniący funkcje kierownicze w szkole:
a/ dyrektor Technikum Informatycznego,
b/ kierownik praktyk
2. Pedagog i psycholog szkolny.
3. Nauczyciele.
4. Pracownicy administracji i obsługi.
§ 14
1. Dla realizacji celów statutowych szkoła użytkuje budynek przy ul. Wójtowskiej 3.
2. Do działalności dydaktyczno–wychowawczej wykorzystuje:
a/ wyposażone w środki dydaktyczne sale lekcyjne,
b/ pracownie komputerowe,
c/ bibliotekę,
d/ salę gimnastyczną z zapleczem.
3. Do pozostałej działalności wykorzystuje:
a/ gabinet lekarski,
b/ sekretariaty,
c/ gabinety dyrektorskie,
d/ gabinet pedagoga i psychologa,
e/ pokój nauczycielski,
f/ szatnię,
g/ archiwum,
h/ magazyny.
§ 15
1. Organami szkoły są :
a/ działający z mocy ustawy : Dyrektor TI, Rada Pedagogiczna TI,
b/ z mocy ustawy mogą również funkcjonować: Komitet Rodzicielski i Samorząd
Uczniowski, Rada Szkoły, powoływana na wniosek Komitetu Rodzicielskiego
i Samorządu Uczniowskiego.
2. Uprawnienia i zakres obowiązków organów szkoły reguluje ustawa.
3. Kompetencje, zasady współdziałania ww. organów oraz sposób rozwiązywania sporów
między nimi oparte są na zasadach:
a/ zapewnienia każdemu z nich swobodnego działania w granicach swoich kompetencji
określonych ustawą, regulaminami oraz statutem szkoły,
b/ umożliwienia rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
c/ zapewnienia bieżącej wymiany informacji między organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
4. Dyrektor Szkoły wykonuje swoje zadania z pomocą osób pełniących funkcje kierownicze
w szkole. Powoływany jest przez organ prowadzący szkołę. Wykonuje swoje obowiązki w
ramach kompetencji określonych ustawą. Zadania Dyrektora określa Statut Zespołu Szkół
Nr 2 im. gen.. Józefa Bema.
5. Wszyscy nauczyciele pracujący w szkole tworzą Radę Pedagogiczną. Jest ona
wewnętrznym kolegialnym organem szkoły, powołanym do rozpatrywania, oceniania i
rozstrzygania wszystkich spraw dotyczących statutowej działalności
szkoły, niezastrzeżonych dla innych organów wewnętrznych .Organizację, szczegółowy
zakres i tryb pracy Rady Pedagogicznej określa Statut Zespołu Szkół nr 2 im. gen. Józefa
Bema.
6. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci:
a/ Komitet Rodzicielski stanowi reprezentację rodziców i prawnych opiekunów uczniów
i może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami
dotyczącymi spraw szkoły,
b/ szczegółowy zakres działania, strukturę i zasady funkcjonowania Komitetu
Rodzicielskiego określa regulamin opracowany i zatwierdzony przez rodziców
na zebraniu ogólnym zwykłą większością głosów,
c/ rodzice, wychowawcy i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia młodzieży,
d/ rodzice maja prawo do:
- zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno–wychowawczymi
w danej klasie i szkole,
- zapoznania się z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
- zapoznania się ze szkolnym zestawem programów nauczania,
- uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania, dalszego kształcenia swoich dzieci, przygotowania do zawodu,
- wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór opinii na temat szkoły,
- uczestniczenia w spotkaniach ze wszystkimi nauczycielami i w zebraniach semestralnych.
7. W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany Samorządem Szkolnym tworzony przez
wszystkich uczniów. Szczegółowy zakres zadań i zasady funkcjonowania określa Statut
Samorządu Szkolnego.
IV. ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 16
Szkoła pracuje według 5–ciodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych. Termin rozpoczynania
i kończenia zajęć dydaktyczno–wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych
i letnich określają odrębne przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.
§ 17
Podstawą organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym jest:
1. Arkusz organizacji nauczania, tworzony przez Dyrektora Zespołu Szkół na podstawie
ramowego planu nauczania, w terminie do 30 kwietnia i zatwierdzony przez organ
prowadzący szkołę w terminie do 30 maja, po zasięgnięciu opinii Mazowieckiego Kuratora
Oświaty. W arkuszu umieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z
liczbą stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów obowiązkowych i
nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę
godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
2. Plan rocznej działalności szkoły i profilaktyczny utworzony przez komisję
Rady Pedagogicznej.
3. Program wychowawczy utworzony przez komisję Rady Pedagogicznej.
4. Tygodniowy rozkład zajęć nauczycieli i uczniów tworzony przez Dyrektora na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy, określający organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych.
§ 18
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w ramach
kształcenia ogólnego oraz kształcenia w profilach realizują wszystkie obowiązkowe
zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie nauczania, o którym mowa
w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Uczniowie uczestniczą w zajęciach pozaszkolnych (praktykach zawodowych)
organizowanych w porozumieniu z organem prowadzącym Technikum Ekonomiczne
oraz we współpracy z urzędami pracy i pracodawcami.
3. Liczba uczniów w oddziale wynosi nie mniej niż 20 osób.
4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów
w oddziale może być niższa od liczby określonej w ustępie 3.
5. Podziału na grupy, na niektórych zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki
i bezpieczeństwa, dokonuje Dyrektor za zgodą organu prowadzącego z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania i środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz warunków lokalowych.
§ 19
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. W klasach czwartych dopuszcza się inną organizację roku szkolnego.
§ 20
Zajęcia w szkole prowadzone są:
1. W systemie klasowo–lekcyjnym.
2. W strukturach ponadklasowych (ponadoddziałowych).
3. W toku nauczania indywidualnego.
4. W układzie zajęć pozalekcyjnych.
§ 21
Nauka rozpoczyna się o godzinie 800. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
Wszystkie przerwy, z wyjątkiem przerwy na śniadanie, trwają odpowiednio 5 lub 10 minut.
§ 22
Obecność uczniów na zajęciach szkolnych praktycznych i teoretycznych jest obowiązkowa. Odbycie praktyk zawodowych jest warunkiem ukończenia szkoły.
§ 23
1. Dla rozwijania uzdolnień, zainteresowań, wyrównania braków w szkole organizowane
są różne formy zajęć pozalekcyjnych – bezpłatnie, jeśli pozwalają na to fundusze szkolne.
2. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych jest dobrowolny.
3. Liczba uczestników kół, zespołów zainteresowań oraz innych nadobowiązkowych zajęć
finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15.
§ 24
Uczniowie TI mogą kształcić się w indywidualnym toku kształcenia lub według indywidualnych programów na podstawie przepisów dotyczących indywidualnego
toku nauczania.
§ 25
Uczeń deklaruje wybór specjalizacji po drugim roku nauczania.
§ 26
Szkoła może prowadzić praktyki pedagogiczne dla studentów wyższych uczelni na ogólnie przyjętych zasadach po podpisaniu umowy z uczelnią.
V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 27
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno–wychowawczą i jest odpowiedzialny za jakość
i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4. Nauczyciel prowadzi regularne, uwzględnione w planie pracy na dany rok, spotkania
z rodzicami w celu przedstawienia zadań i zamierzeń dydaktyczno–wychowawczych
na dany rok, zaznajomienia rodziców z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
bieżącego informowania o osiągnięciach ucznia.
5. Obowiązki nauczycieli określa Statut Zespołu Szkół nr 2 im. gen. Józefa Bema.
6. Szkoła zapewnia uczniom, ich rodzicom (opiekunom) oraz nauczycielom pomoc
psychologiczno–pedagogiczną.
7. Pomocy, o której mowa w ust. 6, udziela pedagog i psycholog szkolny.
8.Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega w szczególności na:
a/ rozpoznaniu i diagnozowaniu środowiska ucznia,
b/ rozpoznawaniu możliwości oraz potrzeb ucznia i sposobów ich zaspokajania,
c/ rozpoznaniu przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych ucznia,
d/ wspieraniu ucznia z wybitnymi zdolnościami,
e/ organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno–pedagogicznej,
f/ podejmowaniu działań profilaktyczno–wychowawczych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
g/ wspieraniu uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
h/ wspieraniu działań nauczycieli i rodziców wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
i/ udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności
w uczeniu się,
j/ wspieraniu nauczycieli i rodziców (opiekunów) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
k/ umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców,
l/ podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach konfliktowych.
8. Pomoc psychologiczno–edagogiczna w szkole organizowana jest w formie :
a/ zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów,
b/ porad dla uczniów,
c/ porad, konsultacji i warsztatów dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
§ 28
1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem
jest w szczególności:
a/ ustalenie zestawów programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego
oraz programu nauczania z zakresu kształcenia w ramach specjalizacji zawodowej,
b/ organizowanie we współpracy w pedagogiem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa
zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia,
c/ nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną oraz innym
instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
d/ planowanie i realizacja ścieżek edukacyjnych w całym cyklu nauczania.
2. Nauczyciele danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły
przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora
w porozumieniu z członkami zespołu.
4. Do zadań zespołów przedmiotowych należy:
a/ samokształcenie i doskonalenie warsztatu pracy,
b/ wybór lub modyfikacja programów nauczania zgodnie z podstawą programową,
możliwościami oraz potrzebami uczniów szkoły,
c/ organizacja szkolnych konkursów przedmiotowych,
d/ przeprowadzanie sprawdzianów porównawczych i testów,
e/ praca z uczniem zdolnym,
f/ organizowanie współpracy nauczycieli w celu korelowania treści nauczania
przedmiotów pokrewnych,
g/ opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania
wyników nauczania,
h/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
dla nauczycieli początkujących,
i/ współdziałanie w organizowaniu pracowni a także uzupełnianiu ich wyposażenia,
j/ wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich i innowacyjnych,
eksperymentalnych programów nauczania,
k/ opracowywanie zadań egzaminacyjnych do egzaminów z przygotowania zawodowego
w ramach komisji przedmiotów zawodowych.
§ 29
1. Szkoła zatrudnia nauczyciela bibliotekarza.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
zadań dydaktyczno–wychowawczych, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela,
popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
3. Zadania i zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza określa regulamin biblioteki.
4. Z biblioteki mogą korzystać nauczyciele, uczniowie i inni pracownicy szkoły.
5. Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
a/ gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b/ korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c/ prowadzenie przysposobienia czytelniczo–informatycznego uczniów,
d/ udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
e/ tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
f/ rozbudzanie i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania
i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
g/ organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
§ 30
1. Funkcję pomocniczą w szkole spełniają pracownicy administracji i obsługi szkoły.
2. Pracowników tych zatrudnia Dyrektor Szkoły na zasadach przewidzianych w kodeksie pracy.
3. Pracownicy ci realizują zadania na podstawie indywidualnych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności ustalonych przez Dyrektora Szkoły.
4. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 31
Technikum Informatyczne prowadzi dokumentację dotyczącą:
1. Rekrutacji uczniów.
2. Klasyfikowania , promowania i oceniania uczniów.
3. Przeprowadzania egzaminu maturalnego i egzaminu z przygotowania zawodowego.
4. Działalności dydaktyczno–wychowawczej: dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, dzienniki zajęć, protokoły z egzaminu maturalnego i egzaminu z przygotowania zawodowego.
5. Działalności finansowej i administracyjno–gospodarczej.
6. Sprawozdawczości.
7. Protokołów Rady Pedagogicznej, protokołów Zespołu Wychowawczego, protokołów egzaminów, księgi kontroli.
VI. UCZNIOWIE I ZASADY REKRUTACJI
§ 32
1. Nabór uczniów odbywa się na podstawie wyników egzaminu przeprowadzonego
przez okręgowe komisje egzaminacyjne w trzeciej klasie gimnazjum. Forma przyjęć
dla technikum ekonomicznego ustalona jest przez Komisję Rekrutacyjną zgodnie
z obowiązującymi przepisami i koncepcją dydaktyczno–wychowawczą dla tego typu
szkoły oraz zaświadczeniem lekarskim potwierdzającym zdolność do wykonywania
zawodu technika ekonomisty.
2. Do TI mogą być przyjęci uczniowie przeniesieni lub przenoszący się z innych szkół kształcących w tym samym zawodzie za zgodą Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej, po przedstawieniu świadectwa i opinii ze szkoły poprzedniej a także odpisu arkusza ocen wystawionego przez szkołę.
3. Szczegółowe zasady rekrutacji są przygotowywane przez Komisję Rekrutacyjną
i uchwalone przez Radę Pedagogiczną.
4. Celem uczęszczania do szkoły jest przygotowanie się do życia, roli świadomego, twórczego obywatela kraju, do solidnego , rzetelnego, humanitarnego wykonywania swoich obowiązków i do wykonywania zawodu.
5. Obowiązki i prawa ucznia, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych
w Konwencji Prawach Dziecka, rodzaje nagród i kar, sposób odwoływania
się i przypadki, w których Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą
dyrektora TE do skreślenia z listy uczniów, określa szczegółowo Statut Zespołu Szkół
nr 2 im. gen. Józefa Bema oraz Regulamin Szkoły.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
1. Statut TI tworzony jest przez Radę Pedagogiczną przy współudziale Rady Samorządu
Uczniowskiego i Komitetu Rodzicielskiego.
2. Wszelkie zmiany w statucie TI i regulaminach leżą w kompetencjach Rady Pedagogicznej.
3. Wnioski dotyczące zmian mogą zgłaszać wszystkie organa szkoły.
4. Statut TI wraz z załącznikami otrzymują wszystkie organa szkoły.
Jego kopia jest dostępna w bibliotece szkolnej.
§ 34
Szkoła posługuje się jedną pieczęcią okrągłą dużą i jedną pieczęcią okrągłą małą
oraz stemplem firmowym zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 35
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 36
W szkole oprócz Ustawy o Systemie Oświaty, Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy obowiązują:
1. Akty prawne pozostające w związku z działalnością szkoły, a wydane przez nadrzędne organy władzy i administracji państwowej, a w szczególności przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej oraz władze samorządowe Powiatu prowadzącego szkołę.
2. Regulaminy wewnętrzne szkoły, będące odrębnymi dokumentami.
§ 37
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Elwira Strzelczyk, data: 11.07.2006 r., godz. 15.49 |
Ostatnia aktualizacja: |
Elwira Strzelczyk, data: 11.07.2006 r., godz. 15.49 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
11.07.2006 r., godz. 15.49 |
Elwira Strzelczyk |
Dodanie strony do BIP. |