Menu główne:

Jesteś tutaj:

Menu boczne:

Główna treść strony Główna treść strony

Załącznik do uchwały.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
Zał. do Uchwały nr 216/2005
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 29 września 2005 r.


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1.Środowiskowy Dom Samopomocy działa na podstawie :
• Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U.Nr.64,poz.593),
• Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego(Dz.U.Nr.111, poz.535 z póź. zmianami)
• Uchwały Nr 208/2005 Rady Powiatu z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Powiecie Grodziskim i przekazania zadania organizacji pozarządowej.


2. Środowiskowy Dom Samopomocy jest placówką półstacjonarną dla osób z upośledzeniem umysłowym.
Siedzibą Domu jest miasto Podkowa Leśna.

3. W Środowiskowym Domu Samopomocy obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności.

4. Domem kieruje „Kierownik”, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik. Kierownika powołuje i odwołuje prowadzący Środowiskowy Dom Pomocy.

II. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 2

1. Środowiskowy Dom Samopomocy prowadzi działalność od poniedziałku do piątku w
godzinach od 8:00-16:00.

2. W Domu mogą przebywać osoby, które uzyskały decyzję kierującą, wydaną zgodnie z
przepisami odrębnych ustaw.

3. Odpłatność za pobyt uczestników w Środowiskowym Domu Samopomocy regulują
przepisy Ustawy o pomocy społecznej.

III. CELE I ZADANIA PLACÓWKI
§ 3
1.Celem Środowiskowego Domu Samopomocy jest:
• Kształtowanie podstawowych umiejętności społecznych podopiecznych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości –
• (nawiązywanie kontaktów, komunikowanie się z otoczeniem, współżycie w grupie) itp.
• Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
• Wszechstronne usprawnianie psychoruchowe,
• Rozwijanie zainteresowań otoczeniem oraz kształtowanie umiejętności funkcjonowania w nim,
• Rozwijanie poczucia własnej wartości oraz pewności siebie,
• Odciążenie rodziców od całodobowej opieki nad dzieckiem.

2. Zadaniem Środowiskowego Domu Samopomocy jest:
• Prowadzenie zajęć terapeutycznych odpowiednich do możliwości oraz zainteresowań uczestników
• Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Środowiskowego Domu Samopomocy oraz opieki w czasie pobytu w placówce.
• Zapewnienie godnego traktowania,
• Integrowanie uczestników ze środowiskiem poprzez współpracę ze szkołami, innymi ośrodkami i ŚDS.

IV. NADZÓR I KONTROLA
§ 4
1. Nadzór i kontrolę nad bieżącą działalnością w Domu sprawują:
Kierownik - w pełnym zakresie;
Księgowy - w sprawach gospodarki finansowej.

V. ZAKRESY OBOWIĄZKÓW KIEROWNIKA ŚDS
§ 5
1. Kierownik ŚDS – kieruje i zarządza oraz ponosi odpowiedzialność za całokształt
działalności.

2. Do zadań kierownika należy w szczególności:

-dobór oraz nadzór kadry,
-nadzór nad prowadzoną dokumentacją Domu,
-proponowanie zmiany zapisów regulaminu organizacyjnego,
-nadzoruje sprawy kontroli wewnętrznej BHP i p.poż.,
-ponosi odpowiedzialność za oszczędną i racjonalną gospodarkę,
-przestrzega dyscypliny budżetowej.

§ 6

1. Księgowy podlega bezpośrednio Kierownikowi ŚDS.

2. Do zadań Księgowego należy w szczególności:
-prowadzenie spraw wchodzących w zakres finansowania działalności,
-prowadzenie rachunków bankowych,
-przedkładanie terminowo sprawozdania i rozliczenia dotacji,
-opracowywanie projektów planów finansowych Domu,
-przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

VI. ZESPÓŁ TERAPEUTYCZNY

§ 7
1.Do zadań kadry terapeutycznej należy:

• wszechstronna diagnoza rozwoju psychoruchowego oraz zaburzeń zachowania,
• jak najwcześniejsze, wieloprofilowe, nowoczesne usprawnienie rozwoju psychoruchowego oraz kompensacja zaburzonych czynności tak aby podopieczny mógł jak najpełniej i jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi,
• właściwe przygotowanie do ponownej adaptacji w środowisku oraz podjęcia dalszej nauki poprzez:

- systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
- kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
- zadbanie o wygląd zewnętrzny,
- kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole,
- rozwijanie samodzielności i aktywności społecznej,
- nauczanie samodzielnego poruszania się,
- ćwiczenia sprawności manualnej,
- uczenie słownego komunikowania się z otoczeniem,
- prowadzenie wszechstronnej rehabilitacji, aktywizacji wszystkich będących pod opieką
Domu w zależności od wyposażenia i możliwości kadrowych ŚDS,
- prowadzenie spotkań terapeutycznych rodziców o charakterze grup wsparcia.

2. Wymieniane wyżej zadania realizowane są poprzez:

• współpracę z innymi instytucjami o charakterze zdrowotnym, oświatowym i pomocy społecznej.
• pracę indywidualną i zespołowa psychologa, instruktorów terapii zajęciowej, pedagogów specjalnych.
§ 8

1. Do zadań psychologa należy koordynacja pracy zespołu terapeutycznego.

Psycholog: dokonuje diagnozy dotyczącej stanu psychicznego, emocjonalnego, zdrowia fizycznego oraz poziomu funkcjonowania umysłowego pensjonariuszy.
Do obowiązków psychologa należy w szczególności:

• wskazywanie możliwości poznawczych i rozwojowych podopiecznych oraz ich potrzeb.
• konsultowanie własnych diagnoz i spostrzeżeń ze specjalistami z zakresu psychiatrii, neurologii, rehabilitacji, pedagogiki i innych dziedzin w zależności od potrzeb podopiecznych.
• proponowanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w odniesieniu do poszczególnych podopiecznych.
• stałe czuwanie nad respektowaniem potrzeb emocjonalnych, społecznych i poznawczych wszystkich podopiecznych przez personel opiekuńczy i terapeutyczny.
• eksponowanie sposobów i form postępowania terapeutycznego w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznych.

§ 9

Zakres czynności pedagogów specjalnych i instruktorów terapii zajęciowej obejmuje w szczególności:
Ścisłą współpracę z psychologiem i pozostałymi członkami zespołu terapeutycznego w zakresie:

• Opracowywania planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności i rozwój podopiecznych.
• Prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych zgodnie z opracowanym programem, planem pracy.
• Prowadzenie dziennika-wpisywanie w dzienniku zajęć indywidualnych.
• Prowadzenie obserwacji podopiecznych.
• Posiadanie konspektów do poszczególnych tematów zajęć, treningów.
• Dbanie o bezpieczeństwo podopiecznych.
• Życzliwy i taktowny stosunek do podopiecznych.
• Wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej i ponad lokalnej poprzez:

- organizowanie imprez okolicznościowych(wynikających z własnej inicjatywy),
- udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym.
- Współpraca, integracja z innymi ŚDS i placówkami.

• Dbanie o higienę osobistą podopiecznych.
• Karmienie podopiecznego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności.
• Pomoc podopiecznym przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia podopiecznego tego wymaga.
• Dbanie o czystość i estetyczny wygląd pomieszczeń i przynajmniej 1 raz w tygodniu generalne sprzątanie.

VII. POZOSTAŁY PERSONEL
§ 10

Skład pozostałej potrzebnej kadry w ŚDS obejmuje:
-kierowcę.
Zakres obowiązków kierowcy obejmuje w szczególności:
• Dowóz uczestników na zajęcia
• Zaopatrzenie Domu
• Dbanie o samochód
• Udział w organizowanych imprezach okolicznościowych
• Wykonywanie innych zleceń kierownika Domu.




VIII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ŚDS

§ 11
1. Uczestnikami Środowiskowego Domu Samopomocy mogą być osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Każdego uczestnika obowiązuje trzymiesięczny okres próbny.

3. Uczestnicy Domu mają prawo do udziału we wszystkich zajęciach dziennych
organizowanych w ŚDS przez pedagogów specjalnych, terapeutów i psychologa.
Są to m.in.:
• trening umiejętności samoobsługowych i zaradności życiowej,
• trening umiejętności społecznych i interpersonalnych,
• trening umiejętności spędzania wolnego czasu
• Terapia zajęciowa (pracownia: artystyczna, kulinarna, ceramiczna, komputerowa
• Poradnictwo psychologiczne, psychoterapia, psychoedukacja.

4. Uwzględnia się prowadzenie dodatkowych okolicznościowych zajęć kulturalnych,
sportowych, rozrywkowych oraz turystycznych dla uczestników ŚDS.
5. Do obowiązków uczestnika należy:
• Aktywny udział w zajęciach,
• Przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
• Uczestniczenie w prostych pracach na rzecz Domu,
• Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
• Samodzielne na miarę swoich potrzeb zaspakajanie swoich potrzeb,
• Przestrzeganie regulaminu i przyjętych zasad porządkowych.
6. Wprowadza się możliwość skreślenia uczestnika z listy w następujących przypadkach:
• Gdy podopieczny przejawia nieustającą silną agresję wobec innych zagrażając ich zdrowiu,
• Gdy w sposób rażący narusza porządek i dyscyplinę w grupie,
• Gdy przez dłuższy czas nie korzysta z żadnych proponowanych przez terapeutów zajęć i nie widać szans na zmiany w tym zakresie,
• Z powodu długotrwałej ciągłej nieobecności w Domu bez zasadnego usprawiedliwienia.

7. Decyzję o skreśleniu na wniosek kierownika Domu po konsultacji z innymi pracownikami
podejmuje Kierownik.
Dane administracyjne
Wytworzył: Brak danych
Wprowadził: Marek Madej, data: 04.10.2005 r., godz. 10.23
Ostatnia aktualizacja: Marek Madej, data: 04.10.2005 r., godz. 10.23
Czas Administrator Opis zmiany
04.10.2005 r., godz. 10.23 Marek Madej Dodanie strony do BIP.