Menu główne:

Jesteś tutaj:

Menu boczne:

Główna treść strony Główna treść strony

Sesja nr 09

SESJA RADY POWIATU GRODZISKIEGO 28 czerwca 2007 roku
SESJA RADY POWIATU GRODZISKIEGO
W trakcie posiedzenia Rada Powiatu, 28 czerwca 2007 roku, podjęła m.in. uchwały:

• w sprawie udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Zespołu
Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Grodzisku Mazowieckim .

Na podstawie art.12 pkt 8 lit.d ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym / tekst jednolity z 2001 r. nr 142 poz.1592 z późń .zm. / oraz art. 86 ustawy z
z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych / Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późń. zm. /
Rada Powiatu Grodziskiego uchwala , co następuje :
§ 1
Postanawia się udzielić poręczenia kredytu bankowego w kwocie 3 500 000 zł
/ słownie : trzy miliony pięćset tysięcy złotych / dla Samodzielnego Zespołu Publicznych
Zakładów Opieki Zdrowotnej w Grodzisku Mazowieckim z przeznaczeniem na uregulowanie zaległych zobowiązań z tytułu dostaw towarów i usług .
§ 2
Poręczenie obejmuje kapitał w kwocie 3 500 000 zł / słownie : trzy miliony pięćset tysięcy złotych bez należnych odsetek i innych zobowiązań wynikających z umowy kredytowej .
Poręczenie obowiązuje w okresie spłat rat kapitałowych tj. od stycznia 2008 roku do grudnia 2017 roku .
§ 3
Spłata rat kapitałowych dokonywana będzie nie wcześniej niż od stycznia 2008 roku .
Powiat Grodziski w danym roku budżetowym poręcza w/w kredyt do wysokości przypadających do spłaty w danym roku rat :
• w roku 2008 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2009 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2010 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2011 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2012 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2013 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2014 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2015 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2016 do wysokości 350 000 zł
• w roku 2017 do wysokości 350 000 zł

§ 4
Źródłem finansowania ewentualnego zobowiązania Powiatu z tytułu udzielonego poręczenia będą dochody własne Powiatu .

• w sprawie wyposażenia w majątek jednostki organizacyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Grodzisku Mazowieckim

Na podstawie art. 12 pkt. 8 lit. „i” ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. z 2001 roku Dz. U. nr 142 poz. 1592 ze zm.), oraz art. 54 ust.1 w związku z art. 56 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz.U. z 2004r, Nr 261, poz. 2603 ze zm.), Rada Powiatu Grodziskiego uchwala co następuje:


§1

Wyposaża się jednostkę organizacyjną Powiatowy Zarząd Dróg w Grodzisku Mazowieckim na cele jego działalności statutowej:

a) w zabudowaną nieruchomość o pow. 24.137 m2 położoną we wsi Kozerki gm. Grodzisk Maz., oznaczoną w ewidencji gruntów jako działki ew. nr 150/1, 150/2. 150/3 i 226 wraz z budynkami, budowlami urządzeniami trwale z gruntem związanymi;
b) w część zabudowanej nieruchomości stanowiącej udział w nieruchomości o pow. 29.263 m2, położonej w Grodzisku Maz. przy ul. Traugutta 41, oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu nr 11 jako działka ew. nr 17 wraz z udziałem w budynkach, budowlach i urządzeniach trwale z gruntem związanymi.


§2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Grodziskiego oraz Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w Grodzisku Mazowieckim.

• w sprawie przyjęcia „Sprawozdania z Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami oraz Powiatowego Programu Ochrony Środowiska”

Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902, z późn zm. ) oraz art. 14 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. 2007r. Nr 39, poz. 251 ) w związku z art. 12 pkt 11ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2007r., 39, poz. 251 ) Rada Powiatu Grodziskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Przyjąć przedłożone przez Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Gospodarki Wodnej „Sprawozdania z Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami oraz Powiatowego Programu Ochrony Środowiska za okres 2004 do 2006.


§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Staroście Grodziskiemu.

I. Sprawozdanie z Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami.

1. WSTĘP


Przepisy zawarte w ustawach z dnia 27 kwietnia 2001 roku: Prawo ochrony środowiska oraz o odpadach zobowiązują Zarządy Powiatów do opracowania Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

Wypełniając ten ustawowy obowiązek Rada Powiatu Grodziskiego, w dniu 27 maja 2004 r. Uchwałą nr 105/2004 przyjęła „ Program ochrony środowiska dla Powiatu Grodziskiego” wraz z „ Planem gospodarki odpadami dla Powiatu Grodziskiego”.

Zgodnie z art. 14 ust. 12b i ust. 13 ustawy o odpadach, Zarząd Powiatu przygotowuje sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami, obejmujące okres dwóch lat kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia roku kończącego ten okres i przedkłada je Radzie Powiatu i Zarządowi Województwa w terminie do 30 czerwca po upływie okresu sprawozdawczego. W obydwu wymienionych ustawach oraz rozporządzeniach wykonawczych do tych ustaw nie określono wymagań, dotyczących formy i struktury sprawozdań z realizacji planu gospodarki odpadami czy też programu ochrony środowiska.
Przyjęty przez Radę Powiatu Grodziskiego „ Plan gospodarki odpadami dla Powiatu Grodziskiego” stanowi samodzielną część dokumentu: „ Program ochrony środowiska dla Powiatu Grodziskiego”. Dokument ten obejmuje informacje dotyczące gospodarki wszystkimi rodzajami odpadów wytwarzanych na terenie powiatu.
Do chwili obecnej pięć gmin naszego powiatu opracowało i przyjęło programy ochrony środowiska i plany gospodarki odpadami w różnej formie:
Milanówek – Program Ochrony i Kształtowania Środowiska Miasta Milanówka wraz z
Planem Gospodarki Odpadami na lata 2004 – 2011” ( Uchwała Rady Miasta Nr 160/XVI z dnia 18.06.2004 r.);
Żabia Wola – Program Ochrony Środowiska Gminy Żabia Wola i Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Żabia Wola ( Uchwała Rady Gminy Nr 5/2005 z dnia 07.02.2005r.);
Podkowa Leśna – Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasta Podkowa Leśna i Plan Gospodarki Odpadami dla Miasta Ogrodu Podkowa Leśna ( brak uchwały w tej sprawie);
Grodzisk Mazowiecki - Program Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla Gminy Grodzisk Mazowiecki ( Uchwała Rady Miasta nr 961/2005 z dnia 22.06.2005 r. oraz Uchwała Rady Miasta nr 633/2006 z dnia 28.06.2006 r.);
Jaktorów – Plan Gospodarki Odpadami Gminy Jaktorów na lata 2006 – 2015 i Program Ochrony Środowiska dla Gminy Jaktorów na lata 2006-2009 z perspektywą na lata 2010-2013. ( brak uchwał w tej sprawie).
Baranów - gmina jest na etapie opracowywania tych dokumentów.

Scharakteryzowano stan gospodarki odpadami w gminach wchodzących w skład Powiatu Grodziskiego. Opracowano prognozę zmian w ilości wytwarzanych odpadów w powiecie w latach 2002 – 2011 i 2006 – 2011, biorąc pod uwagę przewidywane zmiany demograficzne, zmiany wynikające z prognoz społeczno-gospodarczych jak również zmiany prawa w tym zakresie. Prognozą objęto zmiany w ilości wytwarzanych odpadów:
• komunalnych,
• biodegradowalnych,
• medycznych,
• przemysłowych,
• budowlanych,
• wraków samochodowych,
• osadów ściekowych.

Przeanalizowano również stan faktyczny i prawny dwóch istniejących na terenie powiatu składowisk odpadów ( w Kraśniczej Woli, gm Grodzisk Maz. i Petrykozach, gm Żabia Wola).
Na podstawie analizy stanu gospodarki odpadami, w czasie opracowywania „Planu gospodarki odpadami dla Powiatu Grodziskiego” oraz prognozy wzrostu ilości wytwarzania odpadów, zdefiniowano główne problemy gospodarki odpadami, co pozwoliło na wyznaczenie celów i działań w zakresie gospodarki odpadami w powiecie.
Określono cele i plan działań krótkoterminowych (lata 2004 – 2006) oraz cele i plan działań długoterminowych (lata 2006 – 2011) w gospodarce odpadami w powiecie grodziskim. Wspólnym celem gospodarki wszystkimi rodzajami odpadów jest stworzenie systemu zapewniającego pełną ewidencję wytworzonych odpadów i ich obrotu.
W oparciu o tak zdefiniowane cele i działania, mające służyć prowadzeniu właściwej gospodarki odpadami określono system gospodarki odpadami oparty na ośmiu podsystemach. Jednocześnie oszacowano wstępnie koszty wdrożenia „Planu…”, uwzględniając przedstawione w tym dokumencie cele dotyczące osiągnięcia niezbędnych poziomów odzysku i recyklingu poszczególnych rodzajów odpadów. Wskazano również możliwe do wykorzystania źródła finansowania inwestycji niezbędnych do realizacji przyjętego planu gospodarki odpadami.

Dla monitorowania efektów realizacji powiatowego planu gospodarki odpadami zaproponowano zestaw mierników, służących ocenie realizacji tego planu:
1. Istnienie wymiany informacji na temat odpadów pomiędzy Gminami, a
Starostwem Powiatowym.
2. Stworzenie bazy danych o odpadach wytwarzanych i/lub przywożonych na
teren powiatu i o sposobach postępowania z nimi.
3. Ilość przeprowadzonych akcji edukacyjnych, szkoleń itp. dotyczących
właściwego postępowania z odpadami.
Wskazano także sposoby monitorowania realizacji „Planu…”poprzez współpracę z
Gminami, Marszałkiem Województwa Mazowieckiego, Wojewodą Mazowieckim,
Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Warszawie,
organizacjami pozarządowymi oraz wykorzystania własnych ustawowych kompetencji
i możliwości kontroli tego zagadnienia.

W zatwierdzonym „Planie…”zdefiniowano główne problemy i zaproponowano
kierunki działań w zakresie gospodarki odpadami. Do głównych problemów gospodarki
odpadami w powiecie zaliczono:
• Brak szczegółowych danych dotyczących ilości wytwarzanych odpadów i sposobów gospodarowania.
• Brak informacji o rzeczywistej ilości wytwarzanych odpadów niebezpiecznych w gospodarstwach domowych oraz systemu zbierania i unieszkodliwiania tych
odpadów, a szczególnie przeterminowanych leków, opakowań po środkach ochrony roślin, odpadów zawierających azbest, odpadów wielkogabarytowych.
• Brak pełnej wiedzy na temat odpadów biodegradowalnych.
• Zbyt mała liczba gospodarstw domowych uczestniczących w systemie zorganizowanego odbioru odpadów komunalnych.
• Znaczna część odpadów komunalnych jest wywożona do lasów, zagłębień terenu oraz w inne nie przeznaczone do tego celu miejsca. Ponadto odpady są często palone w piecach domowych i/lub na powierzchni ziemi.
• W większości gmin tylko w niewielkim stopniu prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów, która w znacznym stopniu ograniczyłaby masę odpadów deponowanych na składowiskach.
• W większości gmin brak systemu wydzielania odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych.
• Koszty systemu gospodarki odpadami komunalnymi ponoszone przez gminy nie są równoważone przychodami uzyskiwanymi za świadczone usługi w tej dziedzinie.
• Funkcjonująca na terenie powiatu kompostownia odpadów ma trudności ekonomiczne, spowodowane zbyt małą ilością dowożonych do unieszkodliwienia odpadów, a także brakiem zbytu na wytworzony kompost.
• Obecny system gospodarki odpadami komunalnymi nie spełnia wymogów krajowego planu gospodarki odpadami w zakresie:
- zapobiegania i minimalizacji wytwarzania odpadów,
- recyklingu,
- bezpieczeństwa składowisk.
• Brak jest na terenie powiatu wspólnych instalacji, które zapewniłyby unieszkodliwianie odpadów z gmin wchodzących w skład powiatu. Zdecydowana większość wytwarzanych na terenie powiatu odpadów – zarówno komunalnych jak i przemysłowych- jest wywożona na zewnątrz, co powoduje uzależnienie powiatu od podmiotów funkcjonujących poza jego terenem i zwiększa koszty systemu gospodarki odpadami.
Za najważniejsze kierunki działań, mających na celu rozwiązanie opisanych powyżej problemów uznano następujące:

1. Stworzenie bazy danych, dotyczących źródeł powstawania, ilości i sposobów postępowania z odpadami.

2. Stworzenie systemu informacji, dotyczących opadów niebezpiecznych zawartych w
odpadach komunalnych, ( szczególnie przeterminowanych leków, opakowań po środkach
ochrony roślin, odpadów zawierających azbest, odpadów wielkogabarytowych), a także
systemu ich wydzielania ze strumienia odpadów komunalnych, aby do roku 2006-go
wydzielić z niego 15% odpadów niebezpiecznych, a do roku 2010-go odpowiednio 50%
tych odpadów.
3. Stworzenie bazy danych dotyczących odpadów biodegradowalnych, tak aby do roku 2010
-go zapewnić, że w inny niż składowanie sposób będzie unieszkodliwiane 37% odpadów
tego typu.

4. Wzmocnić nadzór nad gospodarstwami domowymi aby podpisały umowy z firmami
uprawnionymi do odbioru odpadów, a także zapewnić, że postępują one z odpadami w
sposób właściwy.
5. Rozwinąć system selektywnej zbiórki odpadów, tak aby docelowo korzystała z niego
większość mieszkańców powiatu.
6. Wzmocnić nadzór nad placówkami opieki medycznej dla zapewnienia, że będą one
w sposób właściwy postępowały z wytworzonymi odpadami niebezpiecznymi i
medycznymi.
7. Prowadzić działania edukacyjne skierowane zarówno do mieszkańców, jak i właścicieli
podmiotów gospodarczych, wskazujące właściwe sposoby postępowania z odpadami.

Powyższe uwarunkowania wzięto pod uwagę przy wytyczaniu celów systemu gospodarki odpadami w Powiecie Grodziskim. Dla wszystkich rodzajów odpadów przyjęto wspólną hierarchię działań, zgodną z polityką ekologiczną państwa:
- zapobieganie powstawaniu odpadów,
- odzysk ( w tym recykling),
- bezpieczne dla środowiska unieszkodliwianie, np. poprzez składowanie.

System gospodarki odpadami w Powiecie Grodziskim miał być włączony do systemu wojewódzkiego, tak aby było możliwe, wspólnie z innymi powiatami rozwiązywanie problemów unieszkodliwiania odpadów. Planowano współdziałania z czterema sąsiadującymi powiatami: pruszkowskim, żyrardowskim, grójeckim i warszawskim zachodnim, na terenie których powstaną lub zostaną zmodernizowane instalacje do utylizacji odpadów w skali regionu. W ramach tego systemu przewidziano modernizację i rozbudowę kompostowni odpadów w Grodzisku Maz.

Na podstawie analizy stanu gospodarki odpadami oraz prognozy wytwarzania odpadów w powiecie określono cele i zadania, dotyczące gospodarki poszczególnymi rodzajami odpadów do zrealizowania w perspektywie krótkoterminowej ( 2004 – 2006) i długoterminowej ( 2006 – 2011) dla odpadów:
- przemysłowych ( w tym niebezpiecznych),
- medycznych i weterynaryjnych,
- opakowaniowych,
- wraków samochodowych,
- komunalnych osadów ściekowych,
- budowlanych.

2. SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA
POWIATU GRODZISKIEGO

Sprawozdanie z realizacji Powiatowego planu gospodarki odpadami przygotowano w oparciu o dostarczone przez gminy sprawozdania z realizacji Gminnych planów gospodarki odpadami ( Milanówek, Grodzisk Mazowiecki, Żabia Wola ….)

2.1. Realizacja celów i planu działań krótkoterminowych w latach 2004-2006

Stopień realizacji celów i planu działań krótkoterminowych, obejmujących okres sprawozdawczy, w odniesieniu do głównych kategorii odpadów przedstawiono w poniższych tabelach:

2.1.1 Odpady komunalne

Cele i działania krótko - i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Zapobieganie powstawaniu odpadów • Edukacja ekologiczna (formalna i nieformalna)
• Nadzór nad podmiotami wytwarzającymi odpady Starostwo, gminy, organizacje ekologiczne -W trakcie realizacji
-W trakcie realizacji
Objęcie mieszkańców powiatu zorganizowanym systemem gospodarki odpadami • Wzmożony nadzór i kontrola nad gospodarką odpadami w gospodarstwach indywidualnych, zakup i rozmieszczenie pojemników.
• Przyjęcie przez gminę określonego systemu zbierania odpadów.
• Edukacja ekologiczna Gminy przy wsparciu Starostwa i organizacji ekologicznych -Realizowany na bieżąco przez gminy w różnej formie

-Prowadzenie działań w kierunku selektywnej
zbiórki odpad.
- W trakcie realizacji
Stworzenie systemu selektywnej zbiórki w gminach wiejskich • Weryfikacja i dostosowanie uchwał o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
• Zakup pojemników
• Zawarcie umów na odbiór segregowanych odpadów Gminy Baranów, Jaktorów przy wsparciu Starostwa - Brak danych
Dalsze zwiększenie zakresu selektywnej zbiórki odpadów w gminach miejskich i miejsko- wiejskiej • Rozszerzenie listy odpadów segregowanych u źródła
• Zwiększenie ilości gospodarstw domowych segregujących odpady u źródła
• Wyznaczenie miejsc do selektywnej zbiórki odpadów, zakup pojemników Gminy Grodzisk Mazowiecki, Żabia Wola Milanówek i Podkowa Leśna -W trakcie realizacji
- W trakcie realizacji


-W trakcie realizacji


Likwidacja zagrożeń środowiska powodowanych przez nielegalne składowanie odpadów • Identyfikacja miejsc nielegalnego składowania (wyrzucania) odpadów,
• Usuwanie nielegalnie składowanych odpadów,
• Edukacja ekologiczna Gminy we współpracy z właścicielami nieruchomości, NGO i Starostwem -W trakcie realizacji

-W trakcie realizacji
Dostosowanie postępowania z odpadami do wymogów prawa • Uzyskanie przez kierowników składowisk świadectw stwierdzających kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
• Monitowanie składowisk
• Kontrola sposobu funkcjonowania firm zajmujących się odpadami Zarządzający składowiskiem w Petrykozach i Kraśniczej Woli.
Starostwo przy współpracy WIOŚ - Uzyskane




-Prowadzone

-Realizowana
Zapewnienie poziomów odzysku odpadów w wysokości:
• wielkogabarytowych – 20%
• budowlanych wyselekcjonowanych z komunalnych – 15%
• niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych – 15% • Stworzenie gminnych systemów zbierania odpadów niebezpiecznych (baterie, lekarstwa, świetlówki)
• Zawarcie odpowiednich umów z firmami odbierającymi odpady z terenów gmin
• Stworzenie Powiatowego Punktu Segregacji odpadów komunalnych Gminy



Gminy wraz ze Starostwem
-Realizowane




-Realizowane



-Brak realizacji






Stworzenie powiatowego systemu ewidencji odpadów komunalnych • Stworzenie procedury zbierania i przepływu informacji o odpadach komunalnych
• Stworzenie powiatowej bazy danych Starostwo przy współpracy gmin -Brak realizacji



-Brak realizacji
Doskonalenie lokalnego systemu gospodarki odpadami • Analiza i weryfikacja działania istniejącego systemu gospodarowania odpadami.
• Działania edukacyjne Gminy we współpracy ze Starostwem - W trakcie realizacji


-W trakcie realizacji
Rozpoczęcie budowy powiatowego systemu gospodarki odpadami • Wyznaczenie potrzeb inwestycyjnych i lokalizacji
• Konsultacje społeczne Starostwo, gminy, organizacje ekologiczne -Brak realizacji


Z informacji przekazanych przez gminy wynika, że odpady komunalne wytwarzane na terenie naszego powiatu trafiają w części na składowiska odpadów w Petrykozach , gm. Żabia Wola i w Kraśniczej Woli, gm. Grodzisk Mazowiecki ( składowisko balastu pokompostowego), oraz na składowiska poza terenem powiatu. Szacunkowe dane wskazują, że najwięcej odpadów komunalnych wytwarzanych jest na terenie gminy Grodzisk Mazowiecki – 6 788 Mg /rok. Z gminy Żabia Wola w roku 2004 wywieziono na składowisko
2 273,82 Mg odpadów komunalnych zmieszanych, podczas gdy w roku 2006 ilość tych odpadów przekazanych na składowisko spadła do poziomu 1 255,00 Mg (około 55%).
Z terenu gminy Milanówek w roku 2004 zebrano 3 060,048 Mg odpadów komunalnych, przy 70% mieszkańców objętych zorganizowaną zbiórką odpadów, w roku 2005 zebrano 2 753,5 Mg odpadów, przy 80% mieszkańców objętych zorganizowanym systemem, a w roku 2006 zebrano 3 199,35 Mg odpadów, przy 90% mieszkańców objętych zorganizowanym systemem.
W gminie Milanówek jest tworzona baza danych dla właściwego sposobu zarządzania odpadami, przeprowadzono kontrole gospodarstw domowych, dotyczące zawarcia umów na odbiór odpadów przez uprawnione podmioty. Od roku 1993 w Milanówku wdrażany jest sukcesywnie system selektywnej zbiórki odpadów.
W gminie Grodzisk Mazowiecki od roku 1997 jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów u źródła, która obejmuje teren miasta i 33 sołectwa wchodzące w skład gminy.
Systemem segregacji odpadów „u źródła” z wykorzystaniem kolorowych worków są objęci wszyscy mieszkańcy miasta i gminy. Szacuje się, że w tym programie bierze udział około 2500 gospodarstw jednorodzinnych. Mieszkańcy bloków i domów wielorodzinnych mają możliwość wrzucania segregowanych odpadów do ogólnodostępnych pojemników na szkło i tworzywa sztuczne. Ponadto , obszar gminy podzielony jest na 20 sektorów – 10 w mieście i 10 w terenach wiejskich, gdzie funkcjonuje system „wystawek” t.j. raz w miesiącu , w ustalonym terminie, właściciele nieruchomości mogą wystawiać do odbioru przed posesję worki z odpadami.
W gminie Żabia Wola zorganizowanym systemem zbierania odpadów do końca 2006 roku objętych było 4 890 gospodarstw domowych , czyli 79,9 % ogółu. Podjęto próby tworzenia bazy danych o odpadach wytwarzanych i składowanych na terenie gminy. Od 2003 roku w gminie funkcjonuje system selektywnego zbierania odpadów „ u źródła”, którym objęto 40% mieszkańców gminy.

2.1.2 Odpady przemysłowe

Cele krótko – i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Zapobieganie powstawaniu odpadów przemysłowych • Edukacja ekologiczna
• Szczegółowa analiza decyzji dot. wytwarzania odpadów przez podmioty gospodarcze Organizacje ekologiczne, gminy, starostwo -Brak danych
- Realizawone
Zwiększenie stopnia odzysku i gospodarczego wykorzystania odpadów przemysłowych • Edukacja ekologiczna przedsiębiorców
• Informowanie przedsiębiorców o sposobach i możliwościach odzysku i gospodarczego wykorzystania Starostwo,
Wytwórcy odpadów przemysłowych -Brak działań

-Realizowane


Eliminacja nieprawidłowości występujących w gospodarce odpadami przemysłowymi • Rozpoczęcie kontroli sposobów postępowania podmiotów wytwarzających odpady
• Rozpoczęcie kontroli postępowania firm zajmujących się usuwaniem, transportem i unieszkodliwianiem odpadów przemysłowych WIOŚ -Realizacja na bieżąco


- Brak danych
Rozpoczęcie prac na rzecz usunięcia odpadów zawierających PCB i azbest • Inwentaryzacja odpadów zawierających PCB i azbest Gminy, właściciele odpadów - W trakcie realizacji
Zapewnienie właściwego sposobu postępowania z olejami odpadowymi • Kontrola sposobów postępowania podmiotów wytwarzających oleje odpadowe
WIOŚ -Brak danych


Powstawanie odpadów przemysłowych związane jest z prowadzoną na terenie powiatu działalnością gospodarczą. Zgodnie z danymi Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, w okresie sprawozdawczym , na terenie powiatu grodziskiego wytworzono 31 000 Mg odpadów przemysłowych, w tym 87,8 Mg odpadów niebezpiecznych. Na terenie powiatu nie ma instalacji do unieszkodliwiania odpadów przemysłowych i niebezpiecznych, są one wywożone poza teren powiatu. Gminy podjęły akcję inwentaryzacji odpadów zawierających azbest i PCB. Dotyczy to głównie inwentaryzacji pokryć dachowych z eternitu, oraz dopłat do wymiany tych pokryć dla mieszkańców.
W Milanówku rozpoczęto prace nad usuwaniem odpadów zawierających PCB i azbest – dwa razy w roku organizowana jest akcja odbioru eternitu. Rocznie z terenu miasta usuwane jest około 12 Mg tego odpadu. Ze strumienia odpadów komunalnych odzyskiwane są odpady niebezpieczne i specyficzne: zużyte baterie, przeterminowane leki, świetlówki, sprzęt AGD i RTV, opony, odpady wielkogabarytowe, używana odzież i tekstylia. Utworzono punkt odbioru przepracowanych olejów od mieszkańców Milanówka. Rocznie odzyskuje się średnio 1,7 Mg tych olejów. Gmina zapewnia 2-razy w roku, nieodpłatny dla mieszkańców miasta odbiór liści z posesji. Rocznie wywożone jest na miejską kompostownię około 8 000 m3 liści.
W Grodzisku Mazowieckim, ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska dofinansowywane jest usuwanie przez mieszkańców wyrobów zawierających azbest. W roku 2006 dofinansowano 4 przypadki wymiany pokryć eternitowych o powierzchni 2 434 m2. W roku 2004 gmina Grodzisk Mazowiecki uruchomiła system odbioru zużytych baterii i przeterminowanych leków. Przeterminowane leki odbierane są w aptekach, przychodniach zdrowia, szpitalu i lecznicach weterynaryjnych, a baterie w sklepach i innych placówkach na terenie gminy. Od roku 2004 do końca roku 2006 zebrano łącznie 445 kg przeterminowanych leków. Opakowania po środkach ochrony roślin są odbierane w 5-ciu sklepach prowadzących sprzedaż środków ochrony roślin. Gmina jest na etapie organizowania systemu odbioru przepracowanych olejów od mieszkańców.
Gmina Grodzisk Mazowiecki wprowadziła również bezpłatny odbiór liści i trawy od mieszkańców gminy. Odpady te są przekazywane do kompostowni odpadów komunalnych.

W gminie Żabia Wola w roku 2005 przeprowadzono inwentaryzację pokryć dachowych zawierających azbest – ogólna powierzchnia tych pokryć wynosi 228 856 m2. W roku 2006 z masy odpadów komunalnych odbieranych przez uprawnione firmy, tylko około 5 % tych odpadów poddano kompostowaniu, pozostała część odpadów biodegradowalnych jest zagospodarowywana w gospodarstwach domowych jako pasza dla zwierząt, bądź kompostowana .


2.1.3 Odpady medyczne i weterynaryjne

Cele krótko – i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Stworzenie systemu ewidencji i nadzoru nad gospodarką odpadami medycznymi weterynaryjnym • Inwentaryzacja podmiotów wytwarzających odpady medyczne,
• Stworzenie powiatowej bazy danych o podmiotach wytwarzających odpady medyczne Gminy, właściciele zakładów, Powiatowy Inspektor Sanitarny, Powiatowy Inspektor Weterynaryjny

starostwo Jest


Brak



Eliminacja nieprawidłowych działań w gospodarce odpadami medycznymi i weterynaryjnymi • Uzyskanie decyzji przez wszystkie zakłady wytwarzające odpady medyczne
• Kontrola realizacji obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami w zakładach medycznych i weterynaryjnych
• Kontrola prawidłowości postępowania z odpadami medycznymi właściciele zakładów

WIOŚ Tak


Brak danych


Brak danych


Odpady medyczne i weterynaryjne powstają w placówkach służby zdrowia i lecznicach świadczących usługi weterynaryjne na terenie powiatu. Największa ilość odpadów tego typu powstaje w gminie Grodzisk Maz., z uwagi na funkcjonowanie Szpitala Zachodniego i licznych placówek medycznych (40) i lecznic weterynaryjnych (7). Szacowana ilość odpadów tej kategorii w gminie Grodzisk Maz. wynosi około 116 Mg.
W gminie Milanówek odpady medyczne i weterynaryjne powstają w 31 placówkach medycznych i w 3 lecznicach weterynaryjnych w ilości około 0,4 Mg/rok.
Odpady te są odbierane i wywożone do utylizacji przez firmy uprawnione.
Gminy mają podpisane umowy z uprawnionymi firmami na odbiór padłych i ubitych z konieczności zwierząt. Odpady te są wywożone poza teren powiatu.

2.1.4 Odpady opakowaniowe

Cele krótko - i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Zapobieganie powstawaniu odpadów opakowaniowych • Edukacja ekologiczna konsumentów
Organizacje ekologiczne, starostwo Realizowane
we współpracy
z gminami
Stworzenie bazy danych o odpadach opakowaniowych • Stworzenie procedury pozyskiwania danych o odpadach opakowaniowych
• Stworzenie powiatowej bazy danych o odpadach opakowaniowych Starostwo we współpracy z urzędem marszałkowskim i producentami opakowań
Brak działań

Brak działań
Ograniczanie masy odpadów opakowaniowych deponowanych na składowiskach • Ewidencja ilości odpadów składowanych na składowiskach
• Stworzenie projektu systemu odbioru odpadów z miejsc ich wytwarzania oraz właściwej segregacji odpadów Starostwo i gminy wraz z producentami odpadów opakowaniowych Realizowane


Brak realizacji

Z informacji przekazanych przez gminy wynika, że w wyniku segregacji odpadów z terenu gminy Grodzisk Maz. w roku 2005 odzyskano 48,28 Mg papieru i tektury, 93,36 Mg szkła, 53,24 Mg tworzyw sztucznych, a w roku 2006 odzyskano odpowiednio 136,13 Mg papieru i tektury, 105,13 Mg szkła , 81,25 Mg tworzyw sztucznych oraz 6,13 Mg metali.
W Milanówku natomiast w roku 2004 zebrano 106,88 Mg opakowań z tworzyw sztucznych, 240,49 Mg papieru i tektury oraz 218,41 Mg opakowań szklanych. W roku 2005 tworzyw sztucznych zebrano 189,52 Mg, papieru i tektury 214,23 Mg i 103,86 Mg opakowań szklanych, a w roku 2006 zebrano odpowiednio 119,19 Mg tworzyw sztucznych, 254,75 Mg papieru i tektury oraz 229,18 Mg opakowań szklanych.`
W gminie Żabia Wola w roku 2004 odzyskano z odpadów komunalnych 129,7 Mg opakowań z papieru i tektury, 10,2 Mg opakowań z tworzyw sztucznych, 0,5 Mg opakowań szklanych. W roku 2005 wielkości te przedstawiały się odpowiednio 31,8 Mg, 24,04 Mg oraz 1,58 Mg, natomiast w roku 2006 odzyskano 5,4 Mg opakowań z papieru i tektury, 16,16 Mg opakowań z tworzyw sztucznych i 1, 59 Mg opakowań szklanych.

2.1.5 Wycofane z eksploatacji pojazdy, opony


Cele krótko – i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Zapewnienie właściwego sposobu postępowania z wrakami i oponami • Edukacja ekologiczna mieszkańców powiatu
• Identyfikacja problemu (ilość opon odpadowych, ilość wraków, punkty odzysku i unieszkodliwiania)
• Rozpoczęcie tworzenia gminnych systemów odzysku opon odpadowych
• Kontrola prawidłowości postępowania podmiotów unieszkodliwiających wraki Org. ekologiczne, Starostwo

Gminy

WIOŚ Tak

Tak-gminy



Tak

Tak

Wraki pojazdów samochodowych skupuje i zagospodarowuje firma „ Jaro” w Grodzisku Maz., posiadająca zezwolenie Wojewody Mazowieckiego na prowadzenie tej działalności.
W roku 2006 w gminie Grodzisk Maz. uruchomiono odbiór zużytych opon z gospodarstw domowych – głownie z terenów wiejskich. W wyniku tej akcji firma EKOTYRES zebrała 70 Mg tego odpadu, co wskazuje na potrzebę kontynuowania tej akcji w latach następnych.


2.1.6 Osady ściekowe

Cele krótko – i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Redukcja masy osadów ściekowych • Prowadzenie procesów stabilizacji osadów ściekowych. ZWiK Grodzisk Maz. Realizowane
Stworzenie właściwego systemu gospodarowania osadami ściekowymi • Stworzenie ewidencji i aktualizacja systemu gospodarowania osadami ściekowym.
• Kontrola i nadzór nad gospodarką
• osadami Zarządzający oczyszczalniami,
Marszałek Województwa, WIOŚ Realizowane

Realizowane
Realizowane


Na terenie Powiatu Grodziskiego funkcjonuje jedna grupowa oczyszczalnia ścieków komunalnych, przyjmująca ścieki z Milanówka, Podkowy Leśnej, Brwinowa i Grodziska Mazowieckiego systemem kanalizacji sanitarnej oraz dowożone taborem asenizacyjnym. Osady ściekowe są wywożone na składowisko odpadów, bądź wykorzystywane do produkcji kompostu w kompostowni odpadów. Miejska oczyszczalnia ścieków podlega w chwili obecnej gruntownej modernizacji, która poprawi jej efektywność i zmniejszy uciążliwość dla otoczenia.
Gminy Jaktorów i Baranów są w trakcie realizacji budowy kanalizacji sanitarnej z odprowadzaniem ścieków do gmin sąsiednich – Żyrardowa i Błonia. Gmina Żabia Wola przygotowuje się do budowy lokalnej oczyszczalni ścieków, z zagospodarowaniem osadów ściekowych w oczyszczalni ścieków w Mszczonowie. W gminie Grodzisk Maz. trwa rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej zarówno w mieście jak i w terenach wiejskich.

2.1.7 Odpady budowlane


Cele krótko – i średnioterminowe (lata 2004 – 2006)

Cel Działanie Wykonawcy Efekt
Zapobieganie powstawaniu odpadów budowlanych • Edukacja ekologiczna Organizacje ekologiczne, starostwo Realizowane
Rozpoczęcie tworzenia systemu odzysku i recyklingu • Ewidencja podmiotów wytwarzających odpady

• Segregacja na składowisku Gminy, starostwo, przedsiębiorcy
Zarządzający składowiskiem Realizowane

Brak danych

Odpady budowlane w głównej mierze są wykorzystywane gospodarczo do różnego rodzaju prac niwelacyjnych, rekultywacji terenu , czy też do budowy dróg lub obiektów budowlanych.. Znikoma część tych odpadów deponowana jest na składowiskach odpadów.
W gminie Grodzisk Maz. powstaje około 2 215 Mg /rok odpadów budowlanych.

Gminy na bieżąco monitorują i likwidują „dzikie wysypiska odpadów”, a czynne składowiska odpadów w gminie Grodzisk Mazowiecki i Żabia Wola są monitorowane i prowadzone zgodnie z instrukcjami użytkowania. Zarządzający tymi obiektami mają stosowne uprawnienia.

3. PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Z raportów dotyczących realizacji gminnych planów gospodarki odpadami wynika, że w obrębie analizowanych powyżej podsystemów gospodarki odpadami w Powiecie Grodziskim wiele celów tam postawionych udało się zrealizować, znacząca część jest w trakcie realizacji, ale są też takie cele i zadania, których realizacji nie udało się rozpocząć.

3.1. Podsystem gospodarki odpadami komunalnymi, osadami ściekowymi i opakowaniowymi

• Prowadzona jest na bieżąco edukacja zarówno mieszkańców jak i wytwórców odpadów w celu minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów oraz właściwych sposobów postępowania z nimi.
• Prowadzone są w gminach działania, zmierzające do objęcia zorganizowanym systemem zbierania odpadów wszystkich gospodarstw domowych i podmiotów wytwarzających tego typu odpady.
• Intensyfikowane są działania w kierunku selektywnej zbiórki odpadów „u źródła”, tworzone są gminne systemy selektywnego zbierania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych wyselekcjonowanych ze strumienia odpadów komunalnych.
• Prowadzone są działania zmierzające do kompostowania zwiększonych ilości odpadów biodegradowalnych, zarówno w kompostowniach komunalnych, jak i przydomowych.
• Utworzono ( i są tworzone) systemy zbierania odpadów wielkogabarytowych i zawierających części elektroniczne ( sprzęt AGD, RTV, komputery, monitory itp.)
• Prowadzona jest współpraca z wytwórcami odpadów opakowaniowych i organizacjami odzysku dla uzyskania pożądanego poziomu recyklingu.
• Wspierane jest tworzenie zakładów odzysku i recyklingu odpadów.

3.2 Podsystem gospodarki odpadami biodegradowalnymi

Prowadzone są działania zmierzające do zwiększenia udziału odpadów biodegradowalnych ( szczególnie liści oraz odpadów z utrzymania terenów zieleni) w produkcji kompostu w instalacjach istniejących na terenie powiatu, jak również poza jego granicami. Rozwijane jest kompostowanie odpadów organicznych w gospodarstwach mających ku temu warunki.

3. 3. Podsystem gospodarki odpadami niebezpiecznymi ( wysegregowanymi z odpadów
komunalnych)

W ramach tego podsystemu, w dwóch gminach utworzono gminne punkty zbierania od mieszkańców zużytych baterii, przeterminowanych leków i przepracowanych olejów. Zinwentaryzowano powierzchnie dachów pokrytych eternitem i uruchomiono system dopłat do usuwania wyrobów zawierających azbest.

3. 4. Podsystem gospodarki odpadami przemysłowymi i podsystem gospodarki
odpadami medycznymi, weterynaryjnymi i zwłokami zwierzęcymi

Prowadzone są na bieżąco działania edukacyjne, dotyczące właściwych sposobów postępowania z odpadami tego typu. Wspierane są działania podmiotów zamierzających podjąć działalność gospodarczą polegającą na odzyskiwaniu i wykorzystaniu odpadów przemysłowych wytwarzanych na terenie powiatu. Prowadzone są działania zmierzające do zorganizowania systemu zbierania od mieszkańców przepracowanych olejów odpadowych i przekazywania ich do regeneracji lub unieszkodliwiania. Odpady medyczne i weterynaryjne są gromadzone przez podmioty, w których powstają i zgodnie z przepisami są przekazywane do utylizacji firmom mającym stosowne pozwolenia do ich odbioru i utylizacji. Gminy mają podpisane umowy na odbiór zwłok zwierzęcych, które są odbierane w ciągu 24 godzin latem lub 48 godzin zimą.

3. 5. Podsystem gospodarki wrakami samochodowymi i oponami

W Powiecie Grodziskim funkcjonuje jedna stacja demontażu zużytych środków transportu, działająca w oparciu o decyzję Wojewody Mazowieckiego i w chwili obecnej nie przewiduje się uruchomienia kolejnej instalacji tego typu. Zapoczątkowano akcję odbioru zużytych opon od mieszkańców Milanówka i gminy Grodzisk Mazowiecki. Odpad ten jest wywożony poza teren powiatu.

3. 6. Podsystem gospodarki odpadami budowlanymi

Odpady budowlane są wykorzystywane głównie do prac niwelacyjnych, rekultywacji terenów, budowy dróg i obiektów budowlanych. Działalność dotyczącą odzysku kruszywa z odpadów budowlanych, prowadzą firmy z terenu powiatu grodziskiego oraz firmy zewnętrzne. Odpady te są w znacznym stopniu wykorzystywane gospodarczo, a tylko niewielka ich część jest deponowana na składowiskach odpadów.

3.7. Podsystem gospodarki odpadami zawierającymi azbest i PCB

Gminy podjęły działania zmierzające do zinwentaryzowania ilości odpadów i
produktów zwierających azbest i PCB. W dwóch gminach uruchomiono program usuwania pokryć dachowych zawierających azbest, a w gminie Grodzisk Mazowiecki podjęto uchwałę o dofinansowaniu wymiany tych pokryć przez mieszkańców gminy. Na bieżąco prowadzone są działania informujące o sposobach i zasadach usuwania wyrobów zawierających azbest i PCB. Odpady te są wywożone poza teren powiatu.

Z analizy danych własnych oraz przekazanych przez gminy, można wyciągnąć następujące wnioski:
• Obserwuje się zmniejszanie ilości wytwarzanych u źródła odpadów.
• Obserwuje się wzrost ilości odzyskanych surowców wtórnych ze strumienia odpadów komunalnych.
• Obserwuje się podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów – szczególnie odpadów ulegających biodegradacji.
• Wzmożono kontrole nad wytwórcami odpadów.
• Na bieżąco likwiduje się „dzikie wysypiska ‘’ odpadów w gminach.
• Na bieżąco prowadzone są w różnej formie akcje edukacyjne dotyczące gospodarki odpadami.
• Przyjęte przez samorządy gminne i powiatowy plany gospodarki odpadami wymagają bieżącej analizy i aktualizacji.
• Nie udało się stworzyć gminnych i powiatowej bazy danych dotyczących wytwarzania i gospodarowania odpadami, co utrudnia monitorowanie realizacji planów gospodarki odpadami.
• Nie udało się objąć wszystkich mieszkańców powiatu systemem zorganizowanej zbiórki odpadów, a systemem selektywnej zbiórki, mieszkańców gmin wiejskich ( Jaktorów, Baranów).
• Nie udało się uzyskać zakładanych poziomów odzysku odpadów wielkogabarytowych i biodegradowalnych ze strumienia odpadów komunalnych.

II. Sprawozdanie z Powiatowego Programu Ochrony Środowiska.
1. CELE PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA POWIATU GRODZISKIEGO

Rada Powiatu Grodziskiego w dniu 27 maja 2004 r. Uchwałą nr 105/2004 przyjęła „ Program ochrony środowiska dla Powiatu Grodziskiego” wraz z „ Planem gospodarki odpadami dla Powiatu Grodziskiego”. Przeprowadzona diagnoza stanu środowiska w powiecie grodziskim oraz analiza uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych realizacji programu pozwoliła określić cele i priorytetowe kierunki działań na rzecz ochrony środowiska w powiecie. Przyjęto także dwuetapowy harmonogram prac nad „Programem ochrony środowiska dla powiatu grodziskiego”:
W niniejszym, I etapie prac zostaną sformułowane cele generalne i szczegółowe polityki ekologicznej powiatu
W etapie II, realizowanym w 2004 roku zostanie przygotowany program wykonawczy określający szczegółowe działania, które będą realizowane wraz ze wskazaniem ich wykonawców, szczegółowym harmonogramem i oszacowaniem kosztów.

Cel nadrzędnym programu ochrony środowiska w powiecie grodziskim jest:
• zrównoważony rozwój Powiatu Grodziskiego i stała poprawa warunków życia jego mieszkańców.



Będzie to osiągane przez:
Wspieranie rozwoju gospodarczego, tworzenie nowych miejsc pracy i popieranie aktywności zawodowej mieszkańców powiatu. W sposób szczególny wspierane będzie lokowanie na terenie powiatu przedsięwzięć nie wpływających negatywnie na stan środowiska.
Wspieranie rozwoju infrastruktury zapewniającej właściwy standard życia mieszkańców powiatu (wodociągi i kanalizacja, zorganizowany system usuwania odpadów, komunikacja zbiorowa, telefony i internet, właściwy stan dróg).
Zwiększanie aktywności obywatelskiej i podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Będzie to osiągane m.in. poprzez wspieranie edukacji formalnej w tej dziedzinie oraz wspomaganie działalności organizacji ekologicznych.
Stałe ograniczanie emisji substancji i energii. Będzie to osiągane poprzez wzmacnianie nadzoru nad podmiotami odprowadzającymi zanieczyszczenia do środowiska, ścisłe egzekwowanie decyzji administracyjnych, wspieranie przedsiębiorców w działaniach proekologicznych.
Bierna i czynna ochrona zasobów środowiska przyrodniczego i krajobrazu, poprzez tworzenie nowych obiektów chronionych, wzmacnianie nadzoru nad terenami i obiektami chronionymi.

Ustalono także szereg celów cząstkowych, wdrażanych w dwóch horyzontach czasowych:
• krótkookresowym (lata 2004 – 2006),
• średnioterminowym (lata 2007 – 2011).

Osiąganie tych celów powinno pozwolić na realizację celu nadrzędnego. Założono osiągnięcie następujących celów cząstkowych.

1.1. Cele i działania krótkookresowe (lata 2004 – 2006)

1.1.1. Lata 2004 – 2005

• opracowanie II etapu Programu ochrony środowiska powiatu grodziskiego zawierającego szczegółowy plan wykonawczy – nie wykonano,
• opracowanie i wdrożenie systemu zbierania i gromadzenia informacji o zanieczyszczeniach powietrza – realizowane przez Marszałka Województwa Mazowieckiego,
• inwentaryzacja źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza – realizowane przez Starostwo oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
• inwentaryzacja źródeł emisji zanieczyszczeń do wód – realizowane częściowo przez Gminę Grodzisk Mazowiecki,
• inwentaryzacja źródeł uciążliwości akustycznej - – realizowane przez Starostwo oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
• inwentaryzacja źródeł emisji pól elektromagnetycznych i obszarów objętych oddziaływaniem tych pól – realizowane przez Wojewodę Mazowieckiego,
• inwentaryzacja instalacji stanowiących potencjalne zagrożenia środowiska i życia ludzi - – realizowane przez Wojewodę oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
• rozszerzanie systemu udostępniania informacji o środowisku w/g ustawy Prawo Ochrony Środowiska – realizowane przez Starostwo,
• ograniczenie uciążliwości odorowych emitowanych z oczyszczalni ścieków – realizowane przez Gminę Grodzisk Mazowiecki,
• badania jakości gleb i stopnia ich zanieczyszczenia na terenie Powiatu – realizowane przez Starostwo oraz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

1.1.2. Lata 2005 - 2006
• przygotowanie administracji ochrony środowiska do prowadzenia procedury IPCC – w trakcie realizacji,
• przygotowanie procedur postępowania w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych – brak danych,
• wzmocnienie (jakościowe i ilościowe) służb ochrony środowiska w gminach i powiecie – w trakcie realizacji,
• przygotowanie służb ochrony środowiska do pełnego wdrażania prawa ekologicznego i korzystania ze środków finansowych polskich i UE – w trakcie realizacji,
• rozważenie możliwości utworzenia nowych form ochrony przyrody na terenie powiatu – inwentaryzacja przyrodnicza obszarów cennych przyrodniczo nie objętych prawnymi formami ochrony – realizacja na bieżąco poprzez jednostki gminne przy pomocy przy pomocy lokalnych organizacji ekologicznych,
• rozbudowa sieci wodociągowej - realizacja przez gminy,
• modernizacja, rozbudowa i budowa systemów kanalizacji zbiorczej i oczyszczalni ścieków- realizacja przez gminy,
• aktualizacja ewidencji gruntów rolnych możliwych do zalesienia – brak danych,
• opracowanie powiatowego programu zwiększania lesistości – nie wykonano,
• inwentaryzacja lasów prywatnych – w trakcie realizacji ( w 2004 roku wykonano Uproszczone plany urządzania lasu dla Grodziska Mazowieckiego – miasto, Milanówka i Podkowy Leśnej,
• inwentaryzacja terenów zdegradowanych – realizacja na bieżąco,
• ograniczanie wykorzystywania wód podziemnych do celów innych niż zaopatrzenie ludności w wodę – realizacja na bieżąco,
• egzekwowanie obowiązku rejestracji zużycia wody do celów przemysłowych i rolniczych w przeliczeniu na jednostkę produkcji – realizowane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
• intensyfikacja zamkniętych obiegów wody i wtórnego wykorzystania ścieków – brak danych,
• promocja i stosowanie energooszczędnych technik i technologii – realizacja na bieżąco,
• inwentaryzacja miejsc możliwych do lokalizacji elektrowni wodnych, wiatrowych i innych obiektów wykorzystujących odnawialne źródła energii – brak danych,
• opracowanie programu rozwoju energetyki odnawialnej – nie wykonano,
• wspieranie przedsięwzięć na rzecz rolnictwa ekologicznego, budowy zbiorników retencyjnych, odnawialnych źródeł energii, odzysku odpadów – realizacja na bieżąco,
• promowanie wszelkich przykładów osiągania znacznych efektów ekologicznych– realizacja na bieżąco,
• aktywizacja społeczeństwa do działań na rzecz ochrony przyrody– realizacja na bieżąco,



Przez cały okres realizacji „Programu...” prowadzone są działania mające na celu podniesienie poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej, tworzenie postaw proekologicznych i sprzyjających podejmowaniu przez władze samorządowe powiatu i gmin działań na rzecz ochrony środowiska i przyrody.

Są prowadzone następujące działania:

• zapewnienie społeczeństwu powszechnego dostępu do informacji o środowisku
• organizowanie oraz wspieranie szkoleń dotyczących ochrony środowiska dla urzędników, radnych, nauczycieli, sołtysów,
• wspieranie programów edukacyjnych dla uczniów,
• wspieranie realizacji programów edukacyjnych dla przedsiębiorców, właścicieli instalacji korzystających ze środowiska i rolników,
• wspieranie organizacji imprez masowych o tematyce ekologicznej - Dzień Ziemi, Dzień Ochrony Środowiska, Sprzątanie świata wspólnie z Wydziałem Oświaty Starostwa,
• organizowanie i wspieranie organizacji konkursów, wystaw, imprez i innych działań aktywizujących społeczeństwo do troski o środowisko,
• organizacja i współpraca przy organizacji warsztatów, seminariów, konferencji z zakresu ochrony środowiska
• wspieranie udziału społeczeństwa w postępowaniach w sprawach ochrony środowiska
• doskonaleniu współpracy z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi,
• doskonaleniu współpracy ze środkami masowego przekazu.


Powiat wykonuje, określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym, w tym między innymi zadania z zakresu ochrony przyrody i środowiska, leśnictwa, gospodarki wodnej, rybactwa śródlądowego, geologii, zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom dla środowiska.

„Program ochrony środowiska” (POŚ) jest podstawowym dokumentem koordynującym działania na rzecz ochrony środowiska w powiecie. Dokument ten w szczególności:
• przekazuje społeczeństwu, przedsiębiorcom, samorządom informacje na temat zasobów środowiska przyrodniczego oraz stanu poszczególnych jego komponentów,
• omawia najważniejsze problemy, w tym zagrożenia ekologiczne, proponując sposoby ich rozwiązania w określonym czasie,
• jest gwarantem wdrażania zrównoważonego rozwoju powiatu,
• określa sposoby współpracy administracji publicznej wszystkich szczebli oraz instytucji i pozarządowych organizacji ekologicznych na rzecz ochrony środowiska w powiecie,
• ułatwia, a niekiedy formalnie umożliwia występowanie o środki finansowe potrzebne do realizacji przedsięwzięć,
• ułatwia opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska, wydawanie decyzji, określających sposób i zakres korzystania ze środowiska,
• obiektywizuje wydawanie w/w decyzji,
• organizuje system informacji o stanie środowiska i działaniach zmierzających do jego poprawy.

2. Realizacja Programu Ochrony Środowiska w odniesieniu do jego poszczególnych
komponentów

2.1. Woda

Zarządzanie tym komponentem środowiska polega na realizacji uprawnień wynikających z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. Dotyczy to w szczególności wydawania pozwoleń wodnoprawnych na:
• wykonywanie urządzeń wodnych,
• piętrzenie wody na potrzeby gospodarki rybackiej,
• pobieranie wody na potrzeby deszczowania upraw,
• pobór wód podziemnych na cele komunalne,
• odprowadzanie oczyszczonych ścieków do wód lub do ziemi,
• wykonywanie, przebudowę i likwidację urządzeń melioracyjnych.
W okresie od początku 2003 r. do dnia 18 maja b. r. wydano 287 pozwoleń wodnoprawnych, w tym na:
• szczególne korzystanie z wód:
- pobór wód podziemnych 24
- pobór wód powierzchniowych 11
- odprowadzanie wód powierzchniowych 3
- wprowadzanie ścieków do wód 10
- wprowadzanie ścieków do ziemi 30
- piętrzenie wód powierzchniowych 8
• wykonanie, rozbudowę, likwidację urządzeń wodnych 192
• odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych 1
• wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, ścieków przemysłowych, zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego 8.

2.2. Powietrze atmosferyczne

Ochrona powietrza atmosferycznego polega między innymi na ograniczaniu poziomu
emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz emisji hałasu przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność na terenie powiatu. Starosta realizuje kontrolę stanu tego komponentu środowiska w oparciu o ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz.902 z późn. zm.) oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy. Dotyczy to w szczególności wydawania zezwoleń na emisję „gazów cieplarnianych” i pyłów, a także wydawania decyzji określających dopuszczalny poziom hałasu emitowanego do środowiska z instalacji lub urządzeń.
W okresie sprawozdawczym wydano 22 decyzje o dopuszczalnej emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do atmosfery i 3 decyzje o dopuszczalnym poziomie hałasu emitowanego do środowiska. Decyzje hałasowe są wydawane w sytuacji, gdy mieszkańcy sąsiadujący z zakładem bądź instalacją, która emituje hałas do otoczenia skarżą się na ten rodzaj uciążliwości, a przeprowadzone pomiary, zarówno w porze dnia jak i nocy potwierdzają przekroczenie ustalonych rozporządzeniem ministra środowiska norm. Prawomocna decyzja, określająca dopuszczalny poziom hałasu emitowanego do środowiska pozwala Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska naliczyć kary za przekroczenie poziomu hałasu. Kary są dotkliwe i z reguły wymuszają podejmowanie przez podmiot gospodarczy działań, dotyczących ograniczenia tych uciążliwości.
Od 2004 r. kontrolę emisji pól elektromagnetycznych do środowiska sprawuje wojewoda, a kopie decyzji, zezwalających na emisję przekazuje właściwemu wójtowi lub burmistrzowi gminy, na terenie której emisja ma miejsce.
Pewną formą zarządzania powietrzem atmosferycznym jest handel emisjami, co do których starosta ma uprawnienia do wydawania zezwoleń na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji CO2. Sprawy te reguluje ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. ”o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji” ( Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2784) oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
Dotychczas wydane zostało tylko jedno zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji CO2.

2.3. Ziemia

Zarządzanie tym komponentem środowiska jest realizowane w oparciu o przepisy ustaw:
2.4. Prawo ochrony środowiska ( t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm ),
2.5. Ustawa o odpadach ( t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251),
2.6. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz.1266, z późn. zm.),
2.7. Prawo geologiczne i górnicze ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.), oraz rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw.

Ochrona powierzchni ziemi obejmuje ochronę przed odpadami, poprzez wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi , wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Są to kompetencje starosty, które regulują głównie gospodarkę odpadami niebezpiecznymi. W okresie sprawozdawczym (od 01.01.2003 r. do 18. 05. 2007r..) wydano
ogółem 220 decyzji dotyczących ochrony środowiska przed odpadami, w tym 130 decyzji dotyczących gospodarki odpadami niebezpiecznymi.

Starosta w ograniczonym stopniu sprawuje kontrolę nad eksploatacją kopalin poprzez udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych w ilości nie przekraczającej 20 tys. m3 na rok z obszaru nie przekraczającego 2 ha powierzchni.

W przypadku stwierdzenia zanieczyszczenia gruntów ponad standardy ustalone w rozporządzeniu ministra środowiska, starosta wydaje decyzję o przywróceniu środowiska do stanu zgodnego ze standardami określonymi w tym rozporządzeniu.

Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych daje staroście uprawnienie do wydawania decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolnej w procedurze uzyskiwania pozwolenia na budowę. Wyłączenie gruntu pod budownictwo mieszkaniowe jest zwolnione z opłat, natomiast wyłączenie na inne cele podlega opłacie jednorazowej i opłatom rocznym. Wyłączenia gruntów leśnych z produkcji dokonuje Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, naliczając jednorazowe odszkodowanie za dokonanie przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Opłaty za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji są wnoszone do Urzędu Marszałkowskiego przez podmiot wnioskujący o wyłączenie.
W okresie sprawozdawczym – od początku roku 2003 do chwili obecnej Wydział rozpoznał 2329 wniosków o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, w związku z procedurą uzyskiwania pozwoleń na budowę. W tym czasie wydano jedną decyzję nakazującą przywrócenie jakości gleby do standardów określonych w rozporządzeniu ministra środowiska.

Ustawa Prawo ochrony środowiska nakłada na inwestora obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia. Dotyczy to realizacji przedsięwzięć:
• mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu jest obligatoryjny.
• mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu może zostać stwierdzony.
• mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być stwierdzony.

Istnieje katalog przedsięwzięć, dla których uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest konieczne w procedurze uzyskiwania pozwolenia na ich wykonanie. Jest to swego rodzaju instrument kontroli nad zagospodarowaniem środowiska. Starosta ma określony zakres uprawnień wynikających z tej procedury. Wydział Ochrony Środowiska określa decyzją środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i obszar Natura 2000.
W okresie sprawozdawczym Wydział rozpoznał 394 wnioski o wydanie tego rodzaju decyzji, dotyczących realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.



2.4. Szata roślinna – ochrona przyrody

Uprawnienia starosty, dotyczące ochrony szaty roślinnej sprowadzają się do wydawania decyzji na wycinkę drzew i krzewów dla wnioskujących gmin, wchodzących w skład danego powiatu. Uprawnienia te wynikają z art. 83 , 86 i 90 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. „O ochronie przyrody” ( Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.).
W uzasadnionych przypadkach decyzje są wydawane bez naliczania opłat na rzecz Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. Z reguły jednak opłaty te są naliczane lub zobowiązuje się wnioskodawcę do wykonania nasadzeń zieleni zamiennej (kompensacja przyrodnicza). Zgodę na wycinkę drzew z działek leśnych wydają Nadleśnictwa – zgodnie z podpisanymi porozumieniami ( Nadleśnictwo Chojnów i Nadleśnictwo Grójec), a dla gmin Jaktorów i Baranów, zgodę wydaje starosta ( rozwiązane porozumienie z Nadleśnictwem Radziwiłłów). Decyzje na wycinkę drzew z działek leśnych są wydawane w sytuacji braku uproszczonych planów urządzania lasu lub inwentaryzacji stanu lasu.

W okresie od początku roku 2003, do chwili obecnej wydano 208 decyzji zezwalających na usunięcie drzew w związku z prowadzonymi inwestycjami w gminach, oraz 91 decyzji z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia, bądź z uwagi na stan zdrowotny drzew.

Na terenie naszego powiatu występują dwa typy obszarów chronionych: rezerwaty i obszary chronionego krajobrazu. Projektuje się utworzenie parku krajobrazowego im. J. Chełmońskiego, jako uzupełnienie brakującego ogniwa w systemie parków krajobrazowych Mazowsza ( Bolimowskiego, Chojnowskiego, Mazowieckiego). Utrudnieniem w egzekwowaniu wymagań ochrony przyrody jest fakt, że znaczna ilość obiektów podlegających ochronie prawnej znajduje się w rękach prywatnych, co w połączeniu z brakiem możliwości finansowego wsparcia dla właścicieli tych obiektów oraz słabością administracji ochrony środowiska, powoduje ograniczoną możliwość wpływania administracji samorządowej na właścicieli w celu wymuszenia prawidłowej ochrony wartości przyrodniczych środowiska.
Nie sprzyja temu także szybki proces urbanizacji powiatu, polegający na przekształcaniu terenów rolnych i innych cennych przyrodniczo w obszary zabudowy mieszkaniowej, dzieleniu siedlisk dotychczasowych i zabudowywaniu coraz mniejszych działek. Obserwuje się zjawisko zmniejszania lesistości w powiecie, związane z przeznaczaniem terenów leśnych pod budownictwo mieszkaniowe. W niektórych przypadkach dokonuje się nielegalnego wycinania drzew na działkach leśnych z zamiarem przekwalifikowania ich na grunt rolny i dalej na grunt budowlany.
Nie bez znaczenia jest również niska świadomość ekologiczna mieszkańców , co powoduje brak zrozumienia potrzeby czynnej i biernej ochrony przyrody.

Przyjęty prze Radę Powiatu Program ochrony środowiska przewiduje prowadzenie akcji edukacyjnej wśród mieszkańców powiatu. Takie działania są prowadzone corocznie, a ich koszty pokrywane są z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska ( zbiórka opakowań aluminiowych, drzewko za makulaturę, zbiórka zużytych baterii i przeterminowanych leków, akcja sprzątania świata, pikniki i rajdy ekologiczne, złazy turystyczno-ekologiczne, konkursy wiedzy ekologicznej, konkurs – bezpieczne gospodarstwo rolne dla człowieka i środowiska naturalnego itp.).

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska i ustawą o odpadach Zarząd Powiatu ma obowiązek przygotowania i przedstawienia Radzie Powiatu i Zarządowi Województwa sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami oraz programu ochrony środowiska do dnia 30 czerwca 2007 r.

Dla wypełnienia tego obowiązku Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Gospodarki Wodnej Starostwa przygotował we współpracy z Gminami raport dotyczący realizacji przyjętych przez Radę Powiatu: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

Izabella Maria Kamińska



































Uchwała nr 56/IX/2007
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 28 czerwca 2007 roku

w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego oraz rachunku zysków i strat
za 2006 rok Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej
Szpital Zachodni im. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim.

Na podstawie 12 pkt 11 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym /tj. Dz.U. Nr 142 z 2001 roku, poz. 1592 ze zmianami/ i art. 67 ust 1,2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej/Dz. U. Nr 91 poz. 408 ze zmianami/ oraz art. 53 ust 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości /Dz. U. Nr 121 poz. 591 ze zmianami/ Rada Powiatu Grodziskiego uchwala, co następuje :

§ 1
W oparciu o przedłożenie sprawozdania tj. bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian
w kapitale /funduszu własnym/, rachunek przepływów pieniężnych oraz opinię i raport biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego za 2006 rok - zatwierdza:
- sprawozdanie finansowe /bilans/ Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów
Opieki Zdrowotnej Szpital Zachodni im. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim sporządzony na dzień 31 grudnia 2006 roku, który po stronie aktów i pasywów zamyka się kwotą 201.671.980,22
oraz rachunek zysków i strat zamykający się następującymi kwotami:

- przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi 35.687.686,83 zł
- koszty działalności operacyjnej 49.800.145,85 zł
- pozostałe przychody operacyjne 683.234,81 zł
- pozostałe koszty operacyjne 206.146,32 zł
- przychody finansowe 113.321,30 zł
- koszty finansowe 386.423,91 zł
- strata brutto z działalności gospodarczej 13.908.473,14 zł
- strata netto 13.908.473,14 zł

§ 2
Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w § 1 uzyskało pozytywną opinię Rady Społecznej SZPZOZ Szpital Zach. uchwałą nr 6 /2007 z dnia 25 czerwca 2007 r.
§ 3
Ustala się, że wynik finansowy Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Szpital Zachodni w Grodzisku Maz. pokryty zostanie z zysków przyszłych okresów.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Grodziskiego.

§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady
Powiatu Grodziskiego
Sławomir Kamiński
Uchwała Nr 55/IX/2007
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 28 czerwca 2007 r.




w sprawie ustalenia i ogłoszenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz
szkół specjalnych na terenie Powiatu Grodziskiego.



Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zmianami) w związku z art. 9 ust. 1 pkt. 3 art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmianami) Rada Powiatu Grodziskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Rada Powiatu Grodziskiego ustala i ogłasza plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych na terenie Powiatu Grodziskiego stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 3

Tracą moc uchwały Rady Powiatu Grodziskiego: nr 104/2004 z dnia 27 maja 2004 roku,
Nr 194/2005 z dnia 30 czerwca 2005 roku, nr 252/2006 z dnia 23 lutego 2006 roku, nr 268/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 roku.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2007 roku.



Przewodniczący Rady
Powiatu Grodziskiego


Sławomir Kamiński



Załącznik Nr 1
Do uchwały Nr 55/IX /2007
Rady Powiatu Grodziskiego
z dnia 28 czerwca 2007



Plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych na
terenie Powiatu Grodziskiego

1. Zespół Szkół Nr 1 w Grodzisku Mazowieckim przy ul. Żwirki i Wigury 4:
 Liceum Ogólnokształcące
 Liceum Profilowane
 Technikum Gastronomiczne
2. Zespół Szkół Technicznych i Licealnych Nr 2 w Grodzisku Mazowieckim
przy ul. Kilińskiego 8c:
 Liceum Ogólnokształcące
 Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające
 Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające dla Dorosłych
 Liceum profilowane
 Technikum
 Technikum Uzupełniające
 Technikum Uzupełniające dla Dorosłych
 Zasadnicza Szkoła Zawodowa
3. Zespół Szkól Nr 1 w Milanówku przy ul. Piasta 14:
 Liceum Ogólnokształcące
 Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
 Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające dla Dorosłych
 Liceum Profilowane
 Policealna Szkoła Zawodowa Nr 1
4. Zespół Szkół Nr 2 im. gen. J. Bema w Milanówku przy ul. Wójtowskiej 3:
 Liceum Ogólnokształcące
 Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
 Liceum Profilowane
 Technikum Ekonomiczne
 Technikum Uzupełniające
 Technikum Uzupełniające dla Dorosłych
 Technikum Informatyczne
 Technikum Handlowe
 Zasadnicza Szkoła Zawodowa
 Policealna Szkoła Zawodowa dla Dorosłych
5. Zespół Szkól im. Hipolita Szczerkowskiego w Grodzisku Mazowieckim
przy ul. Kilińskiego 21
 Szkoła Podstawowa Nr 3
 Gimnazjum Nr 4
 Zasadnicza Szkoła Zawodowa
 Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
Dane administracyjne
Wytworzył: Brak danych
Wprowadził: Administrator, data: 13.07.2007 r., godz. 08.54
Ostatnia aktualizacja: Administrator, data: 13.07.2007 r., godz. 08.54
Czas Administrator Opis zmiany
13.07.2007 r., godz. 08.54 Administrator Dodanie strony do BIP.